W wywiadzie dla serwisu GotFrag?, Angel Munoz, prezes Cyberathlete Professional League, zdradził, że w roku 2007 jego organizacja stawia na hit sprzed lat.
Nauczone doświadczeniem z 2005 roku, kiedy World Tour odbyło się po raz pierwszy, CPL zdecydowało się postawić na starą i sprawdzoną produkcję, która do dzisiaj ma wielu fanów na całym świecie.
Decyzja wzbudziła wiele kontrowersji w e-sportowym światku, ale Munoz podaje konkretne powody, dla których to właśnie Quake3, gra z 1999 roku jest według niego najlepszą obecnie platformą do rozegrania tego typu turnieju.
„Quake3 ma fantastyczny kod sieciowy (…)”, – mówi. „Fizyka gry, sposób poruszania się i system dźwiękowy jest bez zarzutu, a gra posiada bogaty wybór map bez żadnych większych bugów. GTV jest w pełni funkcjonalne i teraz działa z (…) technologią multi-view.” Dodaje, że kod źródłowy Quake3 został wypuszczony na zasadzie licencji GNU General Public License, więc łatwiej będzie dokonywać zmian i ulepszeń.
Wypełniona bugami gra była jednym z głównych problemów CPL World Tour w 2005 roku. Grano wówczas w Painkiller’a, lecz autorzy gry, polskie studio People Can Fly, nie przywiązywało dużej uwagi do ich eliminowania ani usprawniania silnika gry. Jednym z największych mankamentów był brak PKTV, które umożliwiałoby oglądanie meczów na żywo za pomocą gry (odpowiednik HLTV w Counter-Strike 1.6 i GTV w Quake3).
Według Munoz’a, ze względów logistycznych do tak dużego przedsięwzięcia można było wybrać jedynie tryb 1na1 co od razu wyeliminowało chyba najpopularniejszą grę multiplayer, Counter-Strike 1.6. Nie zastanawiano się także nad Warcraft’em 3, bo CPL nigdy nie wspierało gier RTS, a skupiało sie jedynie na shooterach. Dlaczego więc Q3 a nie jego najnowsza odsłona? Niestety, Quake4 też nie jest pozbawiony błędów, a i jego sukces okazał się dużo mniejszy niż się spodziewano.
„Gry wypróbowane przez czas zapewniają stabilność w świecie e-sportów (…)” – dodaje Angel Munoz. „Zawodnicy nie powinni uczyć się od zera nowej gry każdego roku, a widzowie powinni mieć mnóstwo czasu, aby zaznajomić się z zasadami, strategiami i róznymi trybami. Dobrym przykładem jest Counter-Strike 1.6, który zdobył największą ilość fanów wśród gier e-sportowych na Zachodzie. Ta gra jest dosyć złożona i wymaga czasu, aby w pełni ją zrozumieć i docenić.”
Pierwsze CPL World Tour odbyło się w 2005 roku. Mimo wielu problemów i kontrowersji, cała trasa zakończyła się wielkim sukcesem. Po dziewięciu przystankach na całym świecie (Turcja, Brazylia, Hiszpania, Singapur, Wielka Brytania, Szwecja, Stany Zjednoczone, Chile i Włochy) rozegrany został Wielki Finał w Nowym Jorku, transmitowany na żywo przez MTV (ponad 1,1 miliona widzów). Ku zaskoczeniu wielu, zwycięzcą okazał się Amerykanin Johnathan „Fatal1ty” Wendel, który w finałowej grze o 150 tys. dolarów pokonał Holendra Saandera „Vo0” Kasjaager’a. Mimo to, Europejczyk zdobył większą sławę i szacunek wśród fanów sportów elektronicznych, a przy okazji pobił rekord w zarobkach gracza wygrywając w sumie 232 tys. dolarów w ciągu jednego roku.
Pula nagród podczas całego CPL World Tour 2005 wyniosła jeden milion dolarów.
Nie podano póki co więcej szczegółów co do World Tour 2007. Wiadomo, że będzie przeprowadzone w podobnym formacie jak rok temu oraz, że oprócz głównego turnieju, na wielu przystankach będą obecne równiez inne gry. Więcej informacji możemy spodziewać się w przyszłym miesiącu.
Warto na koniec wspomnieć, że reprezentacja Polski w Quake3 drużynowo zdobyła ostatnio wicemistrzostwo Europy dwa razy z rzędu, a obecnie przygotowuje się do sięgnięcia po złoto.
Najbliższy polski turniej Q3 odbędzie się już za tydzień podczas Poznan Game Arena 2006.
szkoda, że nie ma turniejów na freeze, ten tryb jest najlepszy 🙂
Nie ma turniejów ft bo nie gra w niego odpowiednia ilość ludzi co pozwala zaryzykować stwierdzenie, że nie jest to najlepszy tryb ;]]]
. . . no ale galerie Q3 na Valhalli mozna by jakimis screenami z wersji ostatecznej upiekszyc bo narazie to wczesna beta na mid detalach. . . dlazcego. . bo o q3 ciagle sie pisze i ludzie zaglądają a to co widzac nie zachęca.