Na temat możliwości DX 10 wypowiedział się szef Commodore Gaming Bala Keilman. Uważa on, że piękne gry (i to takie, które nie będą bardzo wymagające dla naszych pecetów) dopiero nadejdą za jakiś czas.
„Jak wiemy w przypadku skoków o kolejne generacje, pierwsze wychodzące tytuły z reguły ukazują jedynie ułamek pełnego potencjału tego sprzętu. Crysis wygląda więc pięknie, ale większa część branży wciąż musi ‘przetrawić’ możliwości jakie oferuje DX10, to jak daleko można dzięki niemu zajść w kwestii kreatywności i realizmu w grach. Widzieliśmy już przykłady takie jak bogate, nasycone kolory, tekstury posiadające większą liczbę detali czy lepsze oświetlenie. To wszystko to jedynie wierzchołek góry lodowej. Dodatkowe detale, których użyją designerzy pozwolą stworzyć olśniewającą , ‘żywą’ grafikę bez dodatkowego obciążania pecetów. Dzięki temu tytuły pecetowe staną się jeszcze bardziej realistyczne i wciągające. Pozostaje mieć nadzieję, że granie na pecetach wchodzi w nową erę” – powiedział Keilman.
Jego słowa należy odbierać z lekkim przymrużeniem oka. Commodore zajmuje się obecnie sprzedażą pecetów z wyższej półki i tego typu cytaty mają szansę zwrócić uwagę graczy na tą firmę. Mimo wszystko wierzymy jednak, że rzeczywiście Crysis jest jedynie zapowiedzią tego, co wkrótce zobaczymy na naszych „blaszakach”. Czy konsole powinny się czuć zagrożone (przynajmniej w kwestii grafiki)?
Każdy zachwala to co ma :)To samo można powiedzieć o Cell’u, że to tylko początek tego co zobaczymy za kilka lat.
Ja tam myślę że konsole na pewno zostaną z tyłu. W końcu one ciągle stoją w miejscu (co parę lat wychodzą tylko następne generacje) a komputery ciągle się rozwijają! Ciągle powstają nowe karty graficzne, procesory. Chociaż na te czasy konsole mają chyba lepszą grafikę ale to się pewnie zmieni.
roznica jest taka, ze na konsole tytuly sa optymalizowane a to czyni cuda. np DiRT na Xboxie360 (ktory na papierze jest slabszy od highendowego blaszaka) wyglada identycznie jak w wersji na pcta. . roznica jest taka ze nie ma jeszcze pcta ktory udzwignie ta gre w maksymalnych detalach. . . nie wiem czy sie smiac czy plakac. . . http://community. codemasters. com/forum/showthr. . . p?t=194319 . Optmalizacja i pisanie gier pod konkretny sprzet czynia cuda.
Konsole i PeCety idą tak samo do przodu. Z tą różnicą, że PC robią to 12 razy w roku a konsole raz na 2-3 lata (patrząc na obecny postęp). Mnie tylko ciekawi za ile taki GF 8800GTS będzie wart, dajmy na to 300 zł. . .
A ja szczerze mowiac mam juz gdzies zapowiedzi jak to nie bedzie pieknie i fantastycznie w przyszlosci. AFAIK ponoc do tej pory nie wykorzystano wszystkich efektow dostepnych w specyfikacji DX8 a juz mamy wersje 10 i to tylko na Viste. Jak dla mnie sciema, wodotryski, etc. Zamiast dostawac prawdziwe gry dostajemy benchmarki. Chce grac, nie testowac sprzet. Co do tego ze kompy moga skopac tylek konsolom – nie ma watpliwosci. Tylko ze cena sprzetu ktory bedzie to robil bedzie odpowiadala 5 konsolom. IMO slaby deal. .
Oczywistym jest, że za rok, dwa, trzy lata poziom grafiki na pecetach wyprzedzi konsole. Zdecydowanie jednak wątpię, by stało się to możliwe bez ciągłego zwiększania mocy komputerów potrzebnej do udźwignięcia nowych fajerwerków wizualnych. Ciężko mi uwierzyć w słowa szefa Commodore.
Wyścig po kasę. Oby jak najwięcej sprzedać drogich kart graficznych. Ja niedawno sobie darowałem wieczne dokładanie do kompa i stresowanie się. Konsola to bardziej relaksujące wyjście 🙂
a co producent odpimpowanych komputerów klasy PC wie o DX 10??
Nofink, to prawda co mówisz. Przynajmniej częściowo. Optymalizowanie gier pod jeden konkretny sprzęt daje bardzo wiele w porównaniu do gier PC, ale nie zmienia to faktu, że pecety wyprzedzają konsole pewien czas po ukazaniu się ich kolejnej nowej generacji. Po prostu istnieją pewne ograniczenia technologiczne, których nie da się przeskoczyć. W PS2 i Xboksie chodziło o niskiej jakości tekstury spowodowane pracą w niskich rozdzielczościach (standardowa TV – PAL/NTSC) czy też brak antyaliasingu, Pixel Shaderów czy innych bajerów ;). Xbox 360 i PS3 z kolei nie obsługują DirectX 10 i technologii w nim zastosowanych, przez co w następnych miesiącach/latach będziemy obserować jak hi-endowe PCty generują grafikę coraz lepszą od konsol. Oczywiście takich pecetów jest na rynku mała ilość (vide dane ze Steamu udostępnione przez Valve), a cała reszta (większość) komputerów nie jest w stanie udźwignąć takiej grafiki jaką oferują konsole.
konsole zadnego dirctxa nie obsluguja. dzialaja na zuplenie innej zasadzie i mowienie ze nie obsluguja efektow dirctxa10 jest wielkim semantycznym naduzyciem ;)z reszta sie zgadzam.
Nofink, najpewniej masz rację. Po prostu chodzi mi o to, że nie obsługują pewnych technologii/efektów. Czy będą one obsługiwane przez DirectX czy OpenGl czy też będą działały na zupełnie inne zasadzie jest raczej mniej ważnym aspektem ;). W każdym razie dziękuję za poprawienie mnie.
Mnie tam już przeszło, fajerwerki nie wzbudzają we mnie żadnych namiętności, mogę nawet po całym bajorze chodzić po kostki jeśli fabuła przyciągnie mnie na dłużej niż 5 min, a tyle dziś o dziwo wystarcza by bez pudła stwierdzić, że produkcja jest mierna!
Serek, częściowo się z Tobą zgodzę. Czasy gier w których podstawą była fabuła i klimat chyba bezpowrotnie minęły. Nie mam jednak nic do rozwoju grafiki. Naprawdę to był zupełnie inny poziom doznań, gdy doświadczyłem mimiki i pięknie podkładanych głosów npc-ów oraz fantastycznej jak na tamte czasy grafiki w Vampire: The Masquerade – Bloodlines. Ale Troika potrafiła do tych fajerwerków graficznych dodać fantastyczny nastrój, mroczny klimat, świetną fabułę i dopracowane postacie npc-ów. Aż chciało się grać i przez pewien czas nawet sądziłem, że prawdziwe gry cRPG jeszcze żyją, mają się dobrze i nie jest niemożliwe połączenie rozwoju grafiki z doszlifowaną historią i niebanalnym pomysłem na grę. Niestety, wszelkie złudzenia ostatecznie rozwiały się na początku 2005 roku. Troika Games zbankrutowała, a potem przyszły Obliviony, Gothiki 3 – i już wiedziałem, że „to już jest koniec”. Nadzieja zaświtała jeszcze na wieść o Wiedźminie i mimo usilnych starań niektórych person nie zdołała ona jeszcze zgasnąć. Jeśli Wiedźmin okaże się być choć w 1/4 tak dobry jak Planescape: Torment, to nie wszystko jeszcze stracone i wykonalne jest stworzenie oldskulowej gry opartej na fabule i klimacie podanej w pięknym, kolorowym opakowaniu z dodatkiem solidnej dawki akcji.
Zgadzam sie z Nofinkiem on ma racje,psx3 obsługuje te same efekty co ma direct 10,a poza tym ma inny system. a po drugie teraz nie będzie różnicy w grach między Pc a konsolami ponieważ taki Psx3 nie rozwinoł jeszcze skrzydeł ponieważ pokazał dopiero 20 % swojej mocy jak nie mniej . A programiści nie nauczyli sie programować jeszcze pod cella. a jak to zrobią to będzie dopiero grafika jeszcze ładniejsza niż na directie 10. I nie powiecie mi że nie wolicie kupic konsoli którą macie na 5lat niz Pc którego macie na rok,a póżniej kolejne upragejty sprzętu i tak w kulko. Fakt że lepiej gra sie na myszce choć. to kwestia przyzwyczajenia. mam zamiar kupic Psx3 ponieważ na niego wyjdą wielki hity np. final,resident,metal ,uncharted Drakes fortune ,i wiele innych a Pc co mają Crysisa który wszystkim będzie ścinał i będą narzekać na wymagania. Dostaniecie Assasina creeds ,haze ale i tak połowie to nie pójdzie. Sam grałem wiele lat na Pc a te wydawanie kasy mija sie z celem. A psx3 to melodia przyszłości. Takie moje zdanie psx3 ma moc i sami to wiecie tylko nie chcecie tego przyznać bo od dzieciństwa gracie na Pc.
Ale jedno przyznam Crysis wygląda ładnie
obsługują pewnych technologii/efektów,zerth to bzdura co mówiłeś,psx3 ma jeszcze lepsze technologie,efekty a po okiełznaniu cella nie wiadomo co jeszcze zobaczymy.
longer131 PS3 jest najmocniejszą z konsol, ale PC klasy High-end może co najwyżej possać. Za dwa, góra trzy lata tzw. PCty dla ludzi będą się cieszyc znacznie lepszą grafą od stareńkiego już wtedy PS3. Technologia rozwija się w szaleńczym tępie i coś co dzisiaj jest oh-ah za 2/3 lata będzie już po prostu przestarzałe. PC-ty zawsze były i będą bastionem najlepszych graficznie gier.
Hm, poczytałem trochę i muszę cofnać część mojej wypowiedzi. Okazuje się, że Xbox360 działa na „zaawansowanej wersji DirectX 9. 0” (a jednak DirectX), a jego uaktualnienie do DirectX 10 jest wg Microsoftu niemożliwe (choć pojawiły się takie plotki). Jak powiedział przedstawiciel ATI Xbox jest w stanie odwzorować część efektów DirectX, ale nie można powiedzieć, że obsługuje DirectX w pełni. Ciekawi mnie przede wszystkim czy powstanie port Crysisa na Xboxa. Jeśli Crytekowi uda się osiągnąć taki sam efekt wizualny na Xboksie jak na hi-endowym pececie, to moje wątpliwości dotyczące mocy konsol zostaną rozwiane ostatecznie :). Longer, potencjalna (z naciskiem na słowo potencjalna) moc CPU a obsługiwane efekty/technologie to dwie różne rzeczy.
W sumie mógł by działać na directie9 ale by była o wiele gorsza grafika a płynność tej animacji była by strasznie marna.
Sami do końca nie wiemy jak to będzie z tą grafika. Fakty jest taki że grafika na PC będzie podobna niż na konsoli ponieważ wszystko zależy od twórców. Przykładem jest playstation2 ze względu na swój wiek poczciwej staruszki jaka grafe wyswietla to pomyślcie co zrobia z maszyną 35 krotnie silniejsza jaka jest Psx3. Grafika na Pc zmienia sie po upragejcie sprzętu a na konsoli z upływem czasu.
Ok. Na dzień dzisiejszy PS3 może i jest mocniejsze od PC-ta. Ale za rok powstanie nowa linia kart i procków o jeszcze większej mocy.
A myślisz, że Ati, nvidia, intel przez ten czas zapadną w sen zimowy. A zresztą jak jest napisane w newsie Directx 10 również wykorzystał dopiero mały procent swoich możliwości. Technika zapie*dala do przodu jak porąbana. Dla przykładu jeszcze 3 lata temu komórka z kolorowym wyświetlaczem była szpanerska, a dziś to standard. Tak samo jak dzisiaj 8 rdzeni budzi respect, a za wspomniane wyżej trzy lata będzie czymś baaardzo powszechnym.
XBYCZOJ MASZ RACJE,ALE NIE WIADOMO CZY CELLA BEDZIESZ MóGL WSADZIC DO pC,POWSTANA NOWE LINIE KART,PROCKóW ALE KTO MA NA TO WSZYSTKO KASE CI CO ZA ROK BęDą MIELI NAJNOWSZE pC I BęDą GRALI W TE SAME GRY CO NA KONSOLACH W TEJ SAMEJ GRAFICE. oBCZAJ SOBIE GOD OF WAR 2 KTORA NA DZIEń DZISIEJSZY WYGLąDA DOBRZ A NA JAKIM SPRZECIE JEST ODPALONY DLA NOWEGO PC NAWET ZA 5LAT GRAFIKA NA KONSOLI BEDZIE LADNA BEZ WZGLęDU NA pC W KTóRYCH CO ROK BEDą NOWE WYCHODZIłY KARTY,PROCKI. Grafika na Pc zmienia sie po upragejcie sprzętu a na konsoli z upływem czasu TO JEST PRAWDA. jA SAM NIE ZNAM NIKOGO KTO BY MIAł DIRECTA10 ZA ROK BEDZIE TO STANDART . A zresztą jak jest napisane w newsie Directx 10 również wykorzystał dopiero mały procent swoich możliwości-MASZ RACJE DLATEGO GRAFIKA NA KONSOLI I NA pC Z DIRECTEM10 BęDZIESIE ROZWIJAć I NA OBU TYCH PLATWORMACH BEDZIEMY PODZIWIAć BARDZO łADNA GRAFIKę,jEDNI BEDą TEGO ZAZDROśCIC DRUDZY TAMTEGO I TAK SIę NIGDY NIE POGODZIMY PONIEWAż KAżDY FAN BEDZIE STAł ZA SWOJA ULUBIONą PLATWORMA DO GIER.
Nie sposób się z tobą NIE zgodzic 🙂
Ja jednak jestem za tym „brakiem stresu” który występuje w kompach, bo w konsolach nie martwisz sie czy Ci coś nie chodzi na najwyższych. Moim zdaniem komp jest po to aby go testować ale nie wykluczam grania na nim. Po części jestem także za kompem ponieważ jest wielofunkcyjny i przydatny w wielu dziedzinach życia. Zdecydowanie wybieram konsole, a na tekst że „na starcie konsole dostaną po tyłkach” odpowiadam BULLSHIT !Komp??? hmm. . . to nie to samo co granie na konsoli (wiedzą to tylko ci którzy na codzień obcują z konsolkami;)
Niedawno dowiedziałem się, że DX10 będzie miał gorsze efekty niż DX9 (oczywiście niektóre), więc nie wróże Crysis’owi tak pięknej przyszłości. Po za tym czytałem kilka wywiadów z ludźmi pracującymi nad Crysis w wersji na konsole potwierdzając, że grafika NIE będz odbiegać od PeCetowej (bo to już przesada). Wyjdzie po połowie roku na konsole, ponieważ pracują nad nowym silnikiem. Komentarze na wielu forach, że konsole nie dają rady Crysisowy,są śmieszne i nie uzasadnione. W konsoli najważniejszą rzeczą jest zrobiebie wydajnego i pięknego silnika. W 2004 roku wszyscy mawiali , że nie będzie lepszej grafiki niż ta w Far Cry(kierując to do konsol), a tu masz ! Wychodzi nagle Black(efekty graficzne poniżyły te na kompa z DX9) potem GOD OF WAR 2 i wiele innych, które powaliły na głowe wielu niedowiarków. Wynikiem tak pięknej grafiki jest wieloletnia praca obu tych firm(SCEA i Cryterion Games)nad silnikami graficznymi. Konsola Ps2 4MB na karcie, 32 MB pamięci operacyjnej Pentim III ok 300 MHZ(nie wspominając już o lepszym wtedy Xbox’ie). Grafa lepsza niż na wielu produkcjach na kompie? Grafika konsol sie ujawni w pełnej okazałości za jakieś 3 – 4 lata także nie ma się co tak podniecać.
Obłędna grafika kosztem grywalności. I co myślą, że jak będą wychodziły na PC gry pokroju Crysisa, a nawet ładniejsze to przerzucę się z konsoli na PC ? Wątpię!
Akurat God of war miał dużo zaimplementowanych filtrów, wszelkiej maści bajerów by gra wyglądała jak wygląda oczywiście to zdumiewaijące że z takiego maleństwa mozna było wycinąć co nieco. To prawda, że na konsole silnik gier dopieszcza się do granic mozliwosci i nalepsze jest to że robi sie do pod jeden sprzęt. Gorzej jest z PC-tami, ale to nie stanowi problemu gdy co roku modernizuje sie kompa lub go się wymienia całego. Tylko kogo na to stać?. Niez gadzam się z opninia, że konsole stoją w miejsu, je też się wymienia PS2-PS3 jak ma to miejsce z PC np. P4 2,4 – CoreDuo 6400 lub GF 5500 – GF 8800 ( czesto jest tak że trzeba wymieniać całe „bebechy” pod k. graficzną czy procek czyli cały komputer). DX10 jest pisany od nowa więc nie ma nic wspólnego z DX9.
DX10 generalnie nie wnosi nic nowego do grafiki, zmiany glownie tycza sie latwosci programowania. Dzieki temu znacznie zmiejszy sie czas pisania gier. Kazdy efekt dx10 mozna uzyskac na dx9. Polecam swietny artykul na pclab.pl http://pclab.pl/art26921.htmlrozwiewa wiele watpliwosci. PS. W zadnym wypadku nowy dx nie bedzie miec gorszych efektow god_of_war
god_of_war „konsola Ps2 4MB na karcie, 32 MB pamięci operacyjnej Pentim III ok 300 MHZ”W ps2 nie miałeś pentium3 ;), proc tej konsolki nazywa się emotion engine i jest 128 bitowy. Jego wydajność równa się 2x Pentium 3 733Mhz
Tak racja moja pomyłka, ale nie zmienia to faktu, że wydajność konsol przewyższa nawet 3-krotnie wydajność komputerów. Także ja bym stawiał na konsole, ale uważam, że komputer jest bardzo przydatny i wręcz potrzebny, ale niestety nie do grania. Crysis mógłby nawet lepiej wyglądać na konsolach. Wszystko zależy od silnika. Jeżeli będzie dopracowany i bardzo wydajny, wtedy graficznie lepiej będzie wyglądać to na konsolach, ale zrobienie takiego silnika zajęłoby bardzo dużo czasu.
dragon ty jestes mądry inaczej. Teraz mamy tu Fanboy’a blaszaka. A twoje teksty dobijają niejednego użytkownika Valhalli (moje minusy od ciebie) grafika w Far Cry sie zmienia chyba z nowym patchem który wychodzi rok po premierze. JAk masz takie słabe nie opatre na niczym uwagi to lepiej jakbyś samowolnie opóścił Valhallę.
Ta gra to dla komputerów wejście w nową erę, spójrzmy na gry sprzed 6 czy 7 lat i pomyślmy jak to wszystko szybko się rozwija. Niedługo nie będziemy rozróżniać gry od świata realnego.
w pelni zgadzam sie z zerth’emlecz Crysis to gra robiona tylko i wylacznie na PCnie widzialem jeszcze konsoli ktora obsluguje jakiego kolwieg dirctx’adirctx10 jest pomocny w szybszym pisaniu grynie ktory twierdza iz poprawia grafikeNO COZ WKROTCE SIE PRZEKONAMY 🙂
Do gry a świata realnego jeszcze daleko. Zgodzę się z paroma wypowiedziami, że będzie wtedy trwał wyścig sprzedaży kart graficznych. Jak oglądałem w angielskiej wersji językowej Geforca 8800 ultra to rekomendowane Lost Planet itd. Już było widać chwyt marketingowy. Grafika w dzisiejszych czasach osiągnęła wysoki poziom. Tylko niestety twórcy przez ten czas więcej pracowali nad nią a nie fabułą etc. Rozwój gier powinien być wyważony wszystko dobre a nie grafika i efekty.
Skad te narzekania na fabule – czy wiekszosc ksiazek i filmow to same wciagajace tytuly ? Przeciez gry tworza tylko ludzie, a nie jacys bogowie storytellingu. . . W stosunku do tych rzeczy gry maja ten plus, ze fabuly ciekawej miec nie musza, wystarczy ze zapewnia ‚ciekawa interakcje’, interesujace miejsca i npc. . . W filmie nie wystarczy scena z urocza Alyx ktora obserwuje jak bawisz sie gravity gunem i psiakiem-robotem,a tu taka drobnostka sprawia frajde :)Fabuly to mozna wymagac od przygodowek i ew. crpg.
Różnica między najnowszymi grami, a filmami i książkami jest taka, że procent produkcji wciągających/interesujących/ambitnych/wybitnych (pod względem fabuły) wśród tych pierwszych jest zdecydowanie niższy. A to może martwić.
mozna powiedziec ze mozliwosci dx10 sa nawet duze ale zeby crysis chodzil na FULL detal trzeba jednak sie wyposazyc w odpowiedni sprzet komputerowyjezeli chodzi o przesciganie sie konsol z komputerami to radzil bym miec to i to jezeli pozwalaja na to fundusze. . .