Nie sprawdzajcie kalendarzy. Dziś nie jest pierwszy kwietnia, a Bethesda nie robi sobie z nas żartów. Jeden z przedstawicieli studia (Todd Howard) w podcaście Official Xbox Magazine zdradził, że dziewięć albo dwanaście zakończeń gry, o których pisaliśmy jakiś czas temu nie zadowalało osób pracujących w firmie. Na chwilę obecną jest ich już ponad dwieście!
Howard opowiedział jak doszło do tego, że Fallout 3 rozwinął się w ten sposób. Otóż w trakcie prac nad grą co kilka chwil w głowach twórców pojawiały się nowe pomysły na zakończenie tej produkcji. Postanowiono je więc dodawać do niej ponieważ wszystkie wydawały się mieć ręce i nogi – wnosiły coś ciekawego do filmowego (zdaniem Howarda) zakończenie jednej z najbardziej wyczekiwanych produkcji tego roku. Po umieszczeniu każdego z nich w grze automatycznie rodziły się kolejne wersje końca przygód byłego mieszkańca krypty. Spirala nakręcała się więc sama, by dziś „dokręcić” się do ponad dwustu możliwych zakończeń gry.
Liczba ta może się jeszcze zwiększyć. Howard zapowiada, że dobre pomysły będą dodawane do gry aż do ostatniej chwili. Już w tej chwili Fallout 3 jest dwukrotnie większy niż wstępnie zakładano.
My staramy się ostrożnie podchodzić do tego typu rewelacyjnych wiadomości. Jeśli jednak okaże się, że Todd nie rzuca słów na wiatr możemy mieć do czynienia z pierwszą produkcją, której zakończeń nie da się opisać we wszelkiej maści poradnikach. Zastanawia nas jednak czy ktokolwiek przejdzie ją przynajmniej dziesięć razy – czy umieszczanie w niej tylu zakończeń powinno zajmować pracownikom Bethesdy czas, który można spożytkować na dopieszczanie innych elementów gry. Co sądzicie na ten temat?
Ja sądzę, że to dobrze. Różnorodność w erpegu to zawsze coś dobrego. Ponadto czytałem na oficjalnym forum w jakiejś dyskusji, że ta zawrotna ilość zakończeń faktycznie będzie, ale będą to w wielu przypadkach różnice subtelne. Czy tak, czy inaczej, ode mnie poklask za to.
Tylko Todd nie sprecyzowal o co chodzi z tymi 200 zakonczeniami. Chodzi o permutacje. Pozwole sobie zacytowac jednego z uzytkownikow NMA, ktory tlumaczy dokladnie o co chodzi z tymi zakonczemiami.
Spekulacje na bok 😉 Oto co ma sam Todd do powiedzenia na temat tych 200 zakończeń:
Można te subtelne różnice w zakończeniach nazwać permutacjami, ale ja to nazywam bardzo skutecznym hasłem reklamowym ;))
Dokladnie, PR. Ale dal mnie to takie male niedomowienie ;)A wplyw na zakonczenie bedzie mialo to czy wysadzile magatown czy nie. To juz sa 2 rozne zakonczenia. A pewnie bedzie jeszcze pare takich lokacji/questow, gdzie kazdy wybor gracza bedzie mial wplyw na koncowy filmik . Zupelnie jak w 1 i 2. Wiec z jednej strony mnie to cieszy. Z drugiej, jezeli w 1 bylo az 360 permutacji, to tutaj tego bedzie prawie 2 razy mniej, ze juz o F2 nie wposmne ;)PEwnie teraz nastolakti beda miedzy sobia mowic, ze „Fallout 3, no wiesz ten Oblivion ze spluwami, ma az 200 zakonczen LOL!!!1111111” 😉
oni nic mówić nie będą musieli, wystarczy że zacytują Ciebie.
PRowski słowotok i tyle. Zastanówcie się, jak rozbudowany musiał by być główny scenariusz i ile węzłów zwrotnych musiał by posiadać na rozmaitych etapach, aby na samym końcu drzewka pojawiło sie 200 zakończeń. Nie mówiąc już o wzajemnie zazębiających się w rozmaitych odgałęzieniach drzewa zależnościach. To absolutnie i permanentnie niewykonalne.
Nie zgadzam się weźmy pod uwagę 3 wydażenia 1 zabicie jakiejś postaci 2 wysadzenie czegoś 3 uratowanie kogoś teraz wszystkie możliwe zakończenia to :1 wykonane 2 wykonane 3 wykonane1 wykonane 2 wykonane 3 nie wykonane1 wykonane 2 niewykonane 3 wykonane1 niewykonane 2 wykonane 3 wykonane1 wykonane 2 niewykonane 3 niewykonane1 niewykonane 2 wykonane 3 nie wykonane1 niewykonane 2 niewykonane 3 wykonane1 niewykonane 2 niewykonane 3 niewykonanejak widać 3 zadażenia dają możliwość 8 różnych zakończeń gry a każde kolejne podwaja tą liczbę. Teraz powtórka z matematyki 4 wydażenia = 2^4 zakończeń czyli 16 możliwości 5 wydażeń = 2^5 czyli 32 możliwe zakończenia. licząć dalej dojdziemy do tego że wystarczy 8 niezależnych wydażeń żeby uzyskać 256 kombinacji zakończeń. To nie jest dużo decyzji do podjęcia w grze RPG. Tu nie chodzi o to że wszystko ulegnie zmianie tylko o to czy np. dowiesz się co się stało z jakimś NPC w końcowym intro czy nie bo w czasie gry został zastrzelony.
200 zakończeń? Miło, ale ciekawe czy będą jakiekolwiek poważne różnice w końcówkach, czy tylko drobnostki.
Gelu—> nie zrozumiałeś mnie. Nie chodzi mi tylko i wyłącznie o sama ilość wydarzeń. Załóżmy, że mamy te 8 punktów zwrotnych, to teraz policz sobie ile niezależnych odmian historii będziesz musiał napisać dla każdego z nich. Dość łatwo przedstawić to na liczbach, fakt, ale oblec te liczby w sensowną historię w tylu odmianach to już inna para kaloszy. No chyba że faktycznie, nasza końcówka będzie różnić się od alternatywnej tym, po której stronie latarni będzie stał bohater podczas filmu końcowego.
Tak samo jak w poprzednich częściach Fallouta podzielą zakończenie na 8 niezależnych nie powiązanych ze sobą części każda część składa się z dwóch możliwych zakończeń dobrego i złego. od decyzji jakie podejmiesz w grze będzie zależało jaki układ zobaczysz. na przykład: [gule zostały wybite a ich miasto wysadzone, ludzie z krypty 101 zostali w krypcie, wymyślono lekarstwo na raka] albo [gule stworzyły rozwijającą się społeczność, ludzie z krypty 101 zostali w krypcie , wymyślono lekarstwo na raka] w ten sopsób trzeba stworzyć jedynie 16 krótkich historii ( po 8 dobrych i złych ). Z których tworzone są różne kombinacje.
Ja chcę jedno zakończenie, ale naprawdę porządne. Więcej mi nie trzeba. 200 zakończeń, permutacje, ech 😀
Co to jest koncowe intro? :PDigital – ale kto powiedzial, ze scenariusz musi rozgaleziac sie na samym koncu na te 200 czy ilestam mozliwych zakonczen. W Chrono Crossa gral? Dobra, wiem, ze gral. Tam miales kilka (albo kilkanascie, juz mnie pamiec zawodzi) kluczowych momentow, w ktorych mozna bylo pojsc i ubic ostatniego bossa, co owocowalo roznymi endingami. A, ze CC byl liniowym jRPG, a Fallout 3 takowym z cala pewnoscia sie nie okaze, to mozn smialo twierdzic, ze zblizenie sie do 200 zakonczen nie jest jakas wielka filozofia. Tym bardziej, ze polecam pamietac o tym, iz wymyslic dwie setki końcówek to jest nic. Wyzwaniem jest dopiero wymyslic je tak, by wszystkie byly satysfakcjonujace i trzymaly sie kupy 🙂
Prawda, a jeśli dodać do tego, że różnice w zakończeniach okażą się (jak sami twórcy przyznają) dość subtelne, na przykład nasz bohater odchodząc w stronę zachodzącego słońca będzie mijał albo i nie, miasto Megaton, które wysadził albo i nie, wówczas okazuje się, że takich wariantów „zakończeń” może być spokojnie 200 albo i więcej. Twórcy mówią „200 zakończeń” i to jest świetna reklama. Kłamią? Nie, najwyżej lekko koloryzują ;))Dla mnie sprawa jest prosta – nawet jeśli to nie będą w pełnym tego słowa znaczeniu zakończenia, a jedynie warianty, to i tak mnie to cieszy. Zawsze to jakiś bonus.
Dla mnie to wszystko pitolenie magików z działu marketingu. Nie od dziś wiadomo, że na klienta działa magia liczb. Równie dobrze mogliby podać ile tekstur użyli do gry, ile linijek kodu napisali itp. Zawsze wyjdą z tego ogromne i takie ładne liczby. Dla przykładu w przeciętnym RTSie jest zazwyczaj po 11 jednostek na stronę, a stron mamy powiedzmy 3. Jeżeli dołożymy jakieś zwierzaczki albo inne NPC. to wychodzi nam niesamowity, nowatorski RTS z 43 jednostkami i 32 rodzajami budynków! Tak samo z Fallout 3. Założę się o dobrą flaszkę, że ta różnorodność będzie polegać na tym, że bohater mówi coś innego, albo ginie inny NPC, ewentualnie nasz „krypter” drapie się po głowie lewą ręką zamiast prawej. Oczywiście chciałbym aby było inaczej.
Heh, ta zagrywka z iloscia zakonczen kojarzy mi sie z niezbadanymi swiatami w Mass Effect. Podejzewam, ze beda tak samo roznorodne :-/
Te 200 zakończeń to moim zdaniem chwyt marketingowy. Rozumiecie, coś w stylu: zakończenie 198. : zakończyłeś grę stojąc przy znaku drogowym ‚STOP’; zakończenie 199. : zakończyłeś grę siedząc na drewnianej skrzynce. A dobre pytanie zostało zadano pod koniec tekstu: moim zdaniem, nawet te 12 zakończeń przekracza możliwości gracza, nawet hardcorowego. Panowie z Bethesda, naprawdę myślicie, że będę katował waszą grę po 6 razy, kiedy obok leży GTA4 i MGS4? No way! 😉
Z czego 50 zostało pokazanych na zamieszczonym zrzucie ekranu!