W przeciwieństwie do dużej części graczy my zawsze uważaliśmy ludzi z id za cudotwórców. Nawet krytykowany Doom 3 był tytułem, który bardzo nam się spodobał (chociażby ze względu na udźwiękowienie i klimat). Na wspomnianej konferencji firma pokazała swój nowy, autorski silnik. Wrażenia? Jego moc zrywa czapki z głów i wiele mówi o cudach jakie programiści potrafią stworzyć na nowoczesnych komputerach.
Przy samej prezentacji obecny był sam John Carmack, który powiedział: „Ostatnie kilka lat id Software spędziło na utajnionych pracach nad technologią next-gen i pierwszą grą, która będzie ją wykorzystywała”. Dalsza część jego wypowiedzi dotyczy materiału filmowego-prezentacji, którą znajdziecie pod tekstem (w jakości YouTubowej).
„To co tu mamy, to cały świat wypełniony unikalnymi teksturami. Mamy tu 20GB tekstur. Mogą (programiści przyp. red.) spojrzeć na świat i powiedzmy, zmienić kolor tej góry albo wyryć w niej swoje imię. Mogą zmienić co tylko chcą bez wpływu na samą grę” – dodał Carmack.
Powiemy szczerze. Prezentacja wywarła na nas ogromne wrażenie. Czyżby po cichutku, pod okiem twórców Unreal Engine 3.0, magicy z id stworzyli silnik zjadający to pierwsze dzieło na śniadanie? W tej chwili jeszcze się nie pokusimy o odpowiedź na to pytanie. Wszystko wskazuje jednak na to, że drzemie w nim olbrzymia moc. Zobaczcie zresztą sami. Przy okazji nadmienimy, że pierwszy tytuł korzystający z id Tech 5 (tak nazwano engine) pojawi się na Macach, komputerach osobistych, PS3 i Xboxie 360. Kolejne wieści na jego temat pojawią się w trakcie targów E3.
Ciekawe wprowadzenie: Ostatnie kilka lta id spędziło na. . . Ta epoka konsol to nie tylko nośniki, ale jak widzimy wojna na silniki w grach. . . Id może namieszać swoją (nie zapowiedzianą jeszcze) produkcją. . .
ciezko powiedziec dokladnie, ale wyglada jak bezposredni konkurent UE 3. 0
I ja tak uważam. To czego dokonał John Carmack. To czego dokonało całe studio ID. . . To coś naprawdę wielkiego. Oni cały czas próbują wnieść coś nowego – coś oryginalnego do e-rozrywki. Niemal każda ich gra to nowe technologie – często rewolucyjne. Czym byłyby dzisiaj gry bez takich produkcji jak Doom czy Quake? Gdyby nie te umysły. . . Dlatego cieszy mnie to, że nie robią sobie „przerwy”. Przecież mogliby robić tasiemce na engin’ie Doom’a 3 (który jest naprawdę ŚWIETNY), ale nie. Nie działają jak Valve ze swoim Source. Oni cały czas kombinują – wystarczy przytoczyć tutaj chociażby technologię o nazwie „Megatexture”. Jedna wielka textura – gdy widzimy nowe tereny komputer szybciutko je „ładuje” z dysku twardego. Dzięki temu zużycie ramu jest naprawdę znikome – a oto właśnie chodzi. Najlepsza grafika – jak najmniejsze wymagania :). Dlatego wierzę, że ich nowy engine będzie czymś rewelacyjnym. Bo filmik bardzo mi się podoba !
ID to nap[rawde swietna firma ale valve swoj source nadal modernizuje i nadal wygląda swietnie. . . i to jest wlasnie geniusz tego silnika.
panoszy sie , panoszy a jeszcze nawet nie wyszedl. . . mnie tez to denerwuje.
nofink – choćby to, że to jest jedyny jak narazie silnik mainstreamowy, że tak powiem, który ma całkowicie dynamiczne oświetlenie. CryEngine2 pominę, bo go jeszcze nie ma. FarCry, UE3 cały czas chodzą na lightmapach.
Jak to nie wyszedł? Już sa co najmniej dwie gry wydane na UE3.
UE3. 0 ma oba typy oświetlenia , w zależności od wyboru tego kto tworzy level można użyć dynamicznych świateł lub statycznych ( poprawcie mnie jeśli się mylę ale lightmapy są chyba generowane w obu typach oświetlenia ale w dynamicznym przed każą klatka a w statycznym tylko raz ).
a hddr w far cry’u to statyczne oswietlenie ?:>dodajmy do d3 kolejna super nowoczesna technologie. niesamowite tekstury ktore z bliska wygladaja jak z q3. . .
jak juz zauwazyl empeck nawet gry oparte na UE3 sa juz na rynkua z tym panoszeniem to mowie o ilosci firm, ktore juz wykupily prawa do UE3w najblizszym czasie dopiero sie zacznie wysyp gier na tym silniku
mialem na mysli ut 2007 – moj błąd jak juz ktos zauwazył moze sie stac zabawna rzecz. . . ID po cichu robi swietny silnik i wyda na przyklad kolejnego quake’a ktory zje UT 2007 na sniadanie.
Wow. . . Chcę to zobaczyć w HD. Wygląda nieziemsko, ale w takiej jakości łatwo się oszukać. Ja wierze w Carmacka, praktycznie wszystko co robił było przełomowe. Nie widze powodów żeby tym razem było inaczej.
Ciekawe jak oni te 20gb tekstur zmieszczą na HDDVD w X360 :)Przykro mi ale jednak chyba Blu-ray górą 🙂
jest takie cos jak kompresja. . . w kazdej grze ona wystepuje.
engine dooma3 byl lekko mowiac nie udany. . . dlatego tak szybko sie od niego odwrocili (popatrz ile gier byla na silniku q3a a ile na doom’a3) juz na starcie byl przestarzaly. . . far cry przewyzszal go pod kazdym wzgledem. (fatalny bump mappinig (chyba kazdy pamieta rozmyte,pikselowate sciany w d3), brak obslugi hdr, znikoma uzycie shaderow)coz nawet geniusze popelniaja bledy. . licze ze wyciagneli odpowiednie wnioski i nie popelnia gafy jak z d3. . patrzac na ten film w kiepskiej jakosci trudno ocenic czy moze on konkurowac z UE3. .
ee. no co Ty ? 🙂 a w tym trailerze (gameplayu?) myślisz nie było kompresji ? to jest 20gb nieskompresowanych tekstur?mniejsza z tym. po prostu wydaje mi się, że przy takim enginie Blu-ray zdecydowanie lepiej się spisze, bo da większe zaplecze dla różnych dodatków/tekstur. Za rok, dwa okaże się, że HD DVD to jednak z mało. Już takie plotki się pojawiły przy GTA.
Slicznie wyglada. . ID Software zawsze mialo swietnych programistow. Jak najlepiej im zycze, czas na konkurencje dla panoszacego sie UE3.
Na gametrailers tez jest filmik z tej prezentacji, jeszcze nie widzialem ale chyba w lepszej jakosci choc nie ma obok ikonki HD. Sprawdzcie. Dla mnie bomba wiadomosc, konkurencja nigdy nie spi, a klienci tylko z tego skorzystaja!!!
Bardzo dobrze bardzo fajnie, megatextury – mhmm. Film prezentuje sie ciekawie ale ja chcialbym zeby wypluli z siebie w koncu silnik ktory zblizy sie popularnoscia do Q3. Czekanie miesiacami albo latami na kolejne silniki powoli nudzi. Jak pomysle o tym ile miodnych tytulow wyszlo na silniku Q3. . . ehh to byly czasy gry wychodzily i wychodzily. A teraz ciagle czekamy na nastepna rewolucje – np Crysis. Bardzo mnie to cieszy ze technologia sie rozwija – ale ja chce grac! Nie kupowac, tweakowac , upgradeowac i benchkarkowac w nieskonczonosc. Tak czy inaczej – nowa technologia od mistrzow cieszy. @grzesiek:20gb tekstur ( mimo ze beda one na pewno kompresowane jak pisze nofink ) zmiszcza sie na HDDVD – 15GB jednowarstwowo, 30GB dwuwarstwowo. Wiec o co c’mon ?
Engine Doom’a 3 nieudany?! Absolutnie się nie zgadzam. Sam engine był naprawdę dobry i można było na jego podstawie napisać wiele świetnych gier. Obsługa wielu nowoczesnych efektów graficznych i możliwość wygenerowaniea szokujących (jak na 2004 rok) efektów świetlnych robiły szokujące wrażenie. Poprostu Doom 3 zawiódł wielu graczy i fanów serii wierzących, że Carmack i spółka zrobią rewolucyjną grę. . .
podaj mi te super nowoczesne efekty. . .
Silnik na pewno będzie doskonale dopracowany , w końcu Carmack za każdym razem odwala kawał dobrej roboty a co do konkurencji z UE3. 0 to na pewno będzie ciekawie. Silnik Epica jest już trochę czasu na rynku ale jeśli ktoś czytał coś na temat UT3 to wie ,że nadal go poprawiają tak żeby był jeszcze lepszy niż wersja użyta do GOW . Skoro silnik ID ma chodzić na X360 i PS3 siłą rzeczy nie może być aż taką rewolucją graficzna w stosunku do UE3 jak UE3 był do silnika DOOM 3 . Ale na pewno może wyglądać lepiej bo moc nowych konsol nie jest jeszcze maksymalnie wykorzystywana. Zresztą jestem prawie pewien że w maju następnego roku (w 10 rocznice wydania pierwszego Unreala) Epic pokaże światu pierwsze screeny z UE4. 0 , rok lub dwa po nim Crytek pokaże CryEngine 3 i tak w kóko ;]
Mam nadzieję że to co mówił kolo z ID się sprawdzi i będzie działało tak samo dobrze w każdej grze korzystającej z tego silnika, a zapowiada się naprawdę dobrze. Jak widać wszyscy dążą do optymalizacji a nie jak to miało miejsce dotychczas prędkość prędkość więcej prędkości, a to cieszy.
@oneOczywiście, że można użyć dynamicznych świateł, ale przy całkowicie dynamicznym oświetleniu każdy komputer w nim klęknie :)Porównaj sobie oświetlenie Dooma3 i GoW. GoW wygląda genialnie, ale kierunkowych świeteł, ani ostrych cieni w nim nie uświadczysz. Wszystko jest oświetlonie jakby z każdej strony. Poza tym, wszystkie statyczne elementy w GoW są lightmapowane. Co do świateł dynamicznych – wówczas nie są generowane lightmapy, ale shadowmapy, które odpowiadają tylko za cień, nie za oswietlenie.
Tego pewni być raczej nie możemy ;]. Druga sprawa ,że UE3. 0 wspiera odrazu soft-shadows i HDR więc musi być troszkę bardziej wymagający od Q4. Zresztą przy budowie leveli takiej jak w Q4 czy D3 można spokojnie używać wszystkich świateł dynamicznych i da się grać (testowane na edytorze do RoboBlitz ). Ja bym jednak poczekał na UT3 i pierwszą grę na ID Tech 4 i wtedy zobaczył jak się prezentują silniki w ‚praniu’ .
Jednak będę się upierał, wiem co mówię 😉
Wylada ladnie, chociaz nie da sie ocenic szczegolow na podstawie tego filmu. Inna sprawa, ze caly pomysl megatexture mi sie nie podoba, bo jest bardzo toporny. Zamiast opracowywac triki i algorytmy wladuja nam gigabajty tekstur. . . Brute force, tak to sie nazywa
Rzeczywiście wygląda rewolucyjnie. To co brakowało konsolom nowej generacji to właśnie silniki. Teraz nowa generacja może pokazać co potrafi. Też osobiście stawiam na Blu Ray’a za 2 lata będzie problem z włożeniem takich takstur na HD DVD. Silnik daje szerszy horyzont developerom, teraz dopiero się zaczyna „naxt generation”. Będą powstawać z czasem nowe i lepsze silniki, a grafika bedzie coraz lepsza.
Ja tam nie widze nic rewolucyjnego, jedynie marketingowa papke. 20gb tekstur nie robi na mnie wrazenia. Co sie kryje pod pojeciem w tym newsie „moc silnika” i w ktorych miejscach dokladnie „Prezentacja wywarła na nas ogromne wrażenie”?Sztuka jest zrobic nowoczesny silnik dzialajacy plynnie na starszych konfiguracjach a nie na nowoczesnych komputerach.
wsluchaj sie w to co mowi carmack . . . to zrozumiesz co jest takie swietne.
Niesamowity trailer ! To czego właśnie dokonało Id Software to kolejny krok do tego, żeby gry wyglądały jak film, jak prawdziwa rzeczywistość. Tak trzymać.
no. . . szkoda tylko ze koles za ladą rusza sie jak dmuchana lala na sznurkach. . . . pod tym względem source rządzi. 😛
tak czytam i czytam komentarze i dochodze do wniosku ze najwiecej wypowiadaja sie osoby, dla ktorych slowo grafika to synonim rozdzielczosci i ostrosci tekstur. grzesku: hd dvd nie ma nic do xbox360 w tym przypadku, bo to tylko OPCJA. id napewno nie zrobi gry na tym czytniku, bo malo kto ma z x360 poza usa czytnik hd dvd. poza tym gdyby tekstury 20gb mialby byc czytane obecnie z blue-raya w ps3 to loadowanie gier zajeloby bardzo dlugo. . . nie bierz tego tak doslownie jak bylo napisane – jezeli oni chca sprzedac gre na tym enginie na konsolach to znaczy ze rozwiazanie nie jest tak proste jak „20gb tekstury”btw. chcialem tylko poprosic jeszcze zeby fanboye Wii wypowiedzieli sie teraz, co uwazaja na temat tego ze nintendo kompletne nie uczestniczy w wyscigu extra-realistycznej grafiki 🙂
Xbox 360 do gier uzywa wylacznie DVD (~9GB), a nie HD-DVD ktory jest przystawka tylko do filmow HD. Porownywanie napedow HD w tym przypadku jest bezcelowe. Prawdziwe porownanie to X360 – 9GB kontra PS3 – 50GB. Roznica kolosalna i zobaczymy ja przy takich wlasnie produkcjach. „8”
I zeby bylo smieszniej, to polowa filmow na HD nie dziala na tym czytniku. Niezly LOL 😀
boro666 – mozesz rozwinac co masz na mysli ? Jak to polowa filmow nie dziala ? Jestem ciekaw po prostu o co chodzi, awarie, niezgodnosc, DRM ?? OCB?
Jest po prostu duzy problem ze zgodnoscia, HDCP itd. Jakas masakra. Wyglada to tak, jakby czytnik testowali tylko na tym dolaczanym King Kongu. . . Na PS3 tez poczatkowo byly problemy, ale teraz filmy wydawane sa tak, ze smigaja jak ta lala. Na necie znajdziesz mase artykulow o problemach z czytkikami HD DVD dla X360. Sam o takim myslalem, bo zawsze 1000 zeta w kieszeni w porownaniu ze standardowym playerem, ale w tej sytuacji, to szkoda zachodu. Szczegolnie, ze stawiam na BD, a HD mialo byc bonusem.
Ja jako wyznawaca Jobsa (Apple) ciesze sie, ze bede mogl na moim iMacu zagrac w CC od razu po proemierze, nie bede musial czekac 2 lata. YO!
A co ma rozdzielczość textur do efektów? Zarówno Doom3, jak i Prey nie powalały rozdzielczością textur, ale efekty świetlne w nich są na wysokim poziomie, choćby dlatego, że cała geometria, zarówno statyczna (np geometria lokacji) jak i dynamiczna (czyli postaci, obiekty fizyczne, itd) jest oświetlona tak samo i tak samo rzuca dynamiczne cienie. Co do Far Cry – odpal sobie edytor i popatrz jakie w nim są rodzaje świateł. Przy dodawaniu statycznych świateł, oświetlenie levelu trzeba przebudować, czyli wyliczyć właśnie statyczne lightmapy. Poza tym są tam tez światła dynamiczne, ale to nie znaczy, że cała geometria jest nimi oswietlona, co ma miejsce w engine Doom3. Nie mówię, że Far Cry nie ma dynamicznych świateł, mówię, że głównym rodzajem oświetlenia w nim są lightmapy. Poza tym, nie HDDR, a HDR, czyli High Dynamic Range.