Opisy produktów są często kwestią pomijaną przez producentów, czy właścicieli sklepów. Albo nie robi się ich wcale, albo też popełnia wiele, niekiedy bardzo podstawowych błędów, których Internet, ani współcześni odbiorcy, korzystający z niego, mogą Ci nie wybaczyć. Nawet jeśli powierzasz przygotowanie opisu agencji interaktywnej, takiej jak Web Lider, czy agencji SEO, chcąc pozycjonować swoją stronę, dobrze by miała ona jakieś podstawy do tego, aby móc go stworzyć, najważniejsze informacje, do których nieraz sama nie jest w stanie dotrzeć, a znasz je Ty – jako ekspert w swojej branży. Co zatem powinien zawierać opis produktu, a jaki być nie może?
Informacje techniczne
Są one niezbędne dla klienta. Nie można jednak przesadzić. Należy zastanowić się nad tym, które z tych szczegółów mogą być realnie przydatne, a które zbędne lub wręcz niezrozumiałe dla odbiorcy. Prosty produkt, codziennego użytku będzie potrzebował z reguły co najwyżej informacji o wymiarach i materiale, nie o nowoczesnych technologiach produkcji i szczegółach jej procesu. Może to być atutem w wypadku bardziej sprecyzowanego, branżowego asortymentu, nie zaś w przypadku, gdy klienta zwyczajnie nie będzie to obchodzić. Przede wszystkim jednak, nie można na tym poprzestać, wypunktowane cechy charakterystyczne produktu to praktyczne wyjście do stworzenia opisu, nie powinno jednak zabraknąć narracji, odrobiny zwartego tekstu.
Opowieść
Celowo użyłem tego słowa, kilkuzdaniowy opis także może być pewnego rodzaju opowieścią i nieść ze sobą duży potencjał. To tu powinieneś rozwinąć to, co zawierasz w specyfikacji technicznej produktu. W ten sposób usatysfakcjonowani będą zarówno ci, którzy oczekiwali konkretów, jak i ci, którzy chcą przed zakupem dowiedzieć się czegoś więcej. Tutaj także jednak ważny jest umiar, zarówno pod względem sposobu mówienia o produkcie, jak i długości. Jeśli myślisz, że ktoś przeczyta Twoje wypracowanie na temat tego, jak znakomity jest to produkt – nie, nie przeczyta. W ten sposób nie wykorzystasz szansy przekonania klienta do zakupu. Zrobisz to, umiejętnie podkreślając główne jego atuty, przybliżając go odbiorcy. Możesz też, odpowiednio przygotowując opisy, osiągnąć pewną spójność, właśnie tę współgrającą ze sobą opowieść o swojej firmie i swoich produktach. Nawet w tak krótkich tekstach możesz uwydatniać to, co charakterystyczne dla Ciebie i Twojej firmy. Nie rób jednak tego, używając wielokrotnie określeń typu: „wspaniały”, „doskonały”, „niezawodny”, lecz zbuduj coś, co będzie Twoje i tylko Twoje, wykreuj swój wizerunek. Możesz nawet pokusić się o storytelling, każde miejsce na niego jest dobre, jeśli wszystko jest przemyślane i spójne.
Jakość
To smutne, że cały czas trzeba to podkreślać, ale pamiętaj o zasadach języka polskiego (lub też innego, w którym piszesz). Nie lekceważ swoich klientów. Nie kopiuj tekstów, napisz je sam lub zleć zrobienie tego agencji interaktywnej, albo reklamowej (co tym bardziej opłaci się, jeśli chcesz, by były dobrze przygotowane pod pozycjonowanie Twojej strony) – niech będą oparte o rzetelne, sprawdzone dane i zasady poprawnej pisowni.
Ktoś mógłby spytać, po co to wszystko? Po drugiej stronie łańcucha, jaki przechodzi każdy produkt, jest konkretna osoba – Twój klient. Spraw, by poczuł, że w każdym opisie to właśnie Ty mówisz do niego, nie ktoś inny, ani nie do kogoś innego. Budujesz swój wizerunek oraz opinię o firmie i jej produktach każdym swoim działaniem, każdym szczegółem. Jeśli będziesz o tym pamiętać, to klienci z pewnością nie zapomną również o Tobie.