Użytkownicy usługi sieciowej STEAM co jakiś czas przekazują jej twórcom dane dotyczące swoich komputerów. Dzięki temu firma Valve może optymalizować swoje produkcje pod kątem najbardziej popularnego sprzętu. Nas, a zapewne i was, zastanawiało jednak na jakich pecetach pracują twórcy/wydawcy takich gier jak Half-Life 2 czy Left 4 Dead. Dzisiaj możemy już napisać kilka słów na ten temat. Firma Valve opublikowała konfigurację swoich pecetów, które według jej przedstawicieli, modernizowane są co mniej więcej osiemnaście miesięcy. Pod treścią newsa znajdziecie specyfikację komputerów używanych obecnie przez studio i konfigurację maszyn, na które właśnie się przesiadają. Czy takie maszyny są poza zasięgiem statystycznego fana elektronicznej rozrywki? Sprawdźcie.
Obecna konfiguracja:
•Płyta główna: EVGA 780i SLI FTW Intel
•Procesor: Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz Quad-Core
•Pamięć: 4GB PC2-6400 DDR2 1066MHz ram
(Crucial Ballistix, Kingston ValueRam)
•Grafika: 1 x NVidia GTX280 1GB lub ATI 4870 1GB
•Dysk twardy: 1 x 250GB 7200RPM SATA HD
(Seagate, Western Digital)
•1 x 500GB 7200RPM SATA HD
(Seagate, Western Digital)
•Obudowa: Antec Sonata III desktop case
•Chłodzenie: Zalman CPU Cooler
•Zasilanie: 850W Antec power supply
•Monitory: 1 x Dell 3008FPW-HC 30″ LCD lub 2 x Dell 2001FP 20.1″ LCD
•System operacyjny: Windows XP 32bit
Docelowa konfiguracja:
•Płyta główna: EVGA X58 3X SLI Intel
•Procesor: Intel Corei7 940 2.93GHz Quad-Core
•Pamięć: 12GB PC3-10600 DDR3 1333MHz ram
(Crucial Ballistix, Kingston ValueRam)
•Grafika: 1 x NVidia GTX285 1GB lub ATI 4870 1GB
•Dysk twardy: 1 x 250GB 7200RPM SATA HD
(Seagate, Western Digital)
•1 x 500GB 7200RPM SATA HD
(Seagate, Western Digital)
•Obudowa: Lian Li P60-F Case
•Chłodzenie: Intel CPU Cooler
•Zasilanie: 850W Antec power supply
•Monitory: 1 x Dell 3008FPW-HC 30″ LCD lub 2 x Dell 2001FP 20.1″ LCD
•System operacyjny: Windows Vista 64bit
4GB RAMu i Windows XP 32bit? Niech mnie ktoś mądrzejszy oświeci czy to ma prawo działać.
huh, farciarze, Ja pewnie taki sprzęt na własne oczy zobaczę w sklepie z elektroniką gdzieś za 3 lata, może bez 5-cio cyfrowej liczby. Docelowe konfiguracje robią wrażenie. Swoją drogą ciekawe jaki dostaną rabat 😉
Do 3,5GB zdaje się, że powinno działać. Widać nie chcieli się rozdrabniać. Są to jednak tylko moje przypuszczenia – nie jestem tech wizardem :/
Bardzo fajnie, szkoda tylko że zmieniają sam sprzęt a silnik zostaje. . . Jasne, są w tym pewne plusy, choćby optymalizacja kodu, jednak jak się spojrzy na ich gry to trudno je czasem odróżnić (HL2,Counter-Strike) oraz widać pewne ograniczenia silnika. Że o menusach nie wspomnę. 😉 Cieszy, że przy nowym Left4Dead coś pomajstrowali, gra cieni robi swoje 😉
no chyba gier to na nich nie robią co?
@Soviet2^32 (bo 32 bity) = 4294967296 B = 4096 MiB = 4 GB. To oznacza, że 32 bitowy system potrafi teoretycznie zaadresować 4 giga ramu. Problem w tym, że część ten przestrzeni adresowej jest wykorzystana przez inne elementy komputera, w efekcie czego adresów dostępnych dla pamięci jest mniej niż 4 giga. Z tego powodu mając 4 GB ramu w 32 bitowym systemie widać z nich tylko ok. 3. 2. Wniosek? Nie mam pojęcia skąd te 4 gigsy u nich, ale cóż, może działa tu jeszcze jakieś nieznane mi Voodoo. Co do samego tematu newsa – nie wiem czy te informacje mam uznać za mobilizujące czy się załamać. . . 😛 Tym bardziej, że jeszcze pamiętam jak Valve przeprowadzał się na obecną konfigurację – wedle moich standardów nawet ona się jeszcze tak bardzo nie zestarzała, ale co Corei7 to Corei7. Mam zresztą wrażenie, że przeprowadzka spowodowana jest właśnie głównie tym procesorem. @MajorzupaWażne, żeby nie robili gier z myślą o tych reaktorach. 😛 Ale w przypadku Valve chyba nie ma się o co martwić ;).
I coś mi ktoś wspominał, że jest jeszcze ostrzejszy limit ,,per aplikacja”. W systemie Windows 32bit widać około 3GB pamięci ale jedna aplikacja może bezpośrednio zaalokować nie więcej niż 1 albo 2GB pamięci. Swoją drogą to ciekawe, że Linuxy 64bitowe są w powszechnym użyciu od lat, a Windows 64bitowy to raczej egzotyczny stwór a nie norma. Ciekawe jest to tym bardziej zważywszy, że Linuxa rozdają za darmo a nad Windowsem pracują dziesiątki tysięcy ,,profesjonalistów” na pełny etat i za każdą kopię każą sobie słono płacić. A w sklepach można spotkać dziwadełka typu: RAM 2×1. 5GB. . .
W komputerze z XP może być nawet 64 GB RAM i będzie działał poprawnie. Ile z tego da się wykorzystać (standardowo 3,2-3,5 GB) to już inna sprawa. Jeśli ktoś się bardzo uprze, to jest jeszcze PAE, umożliwiające aplikacjom pełne wykorzystanie 4 GB pamięci.
jest jeszcze xp 64 bit, gdzie problem obslugi ramu nie istnieje 😉
Ciekawe jakie kompy ma Crytek ;pBTW. nomad pewnie zaznaczył „Tak”. ;p
@NofinkTak, ale w „starej” konfiguracji Valve jak byk stoi XP 32 bit i o to się rozchodzi ;).
ja od 2 lat jade na 2 GB ramu i jest dobrze, oni najwyrazniej maja podobne zdanie. Poki 64bit systemy sie nie upowszechnia, wieksza ilosc ramu nie ma sensu.
boze ale macie problem co z tego ze nie caly 1 giga ramu sie marnuje? maja na bank w dual channel bo tak jest szybciej. wy byscie pewnie woleli 3x1gb albo 2gb w jednym slocie i giga w drugim co?
. . . robicie wielkie halo z 700mb pamięci . . . mam dwa systemy na dysku:win se7en64bit i winXP32 i 4gb ram. . i nie zauważyłem jak dotąd żadnej różnicy w wydajności między nimi. . . (poza tym ze se7en ma dx10 )To ze potrafią zrobić cuda na commodore64 to wiedziałem już wcześniej. . mogli by podać trochę więcej informacji o episode3 a nie bajerować nam tu ze sobie nowego komputera kupują.
Ciekawe, że dyski poniżej TB 🙂 Skoro już Core i7, oraz 12 GB RAM w DDR3, to na dyskach przyoszczędzili?
kwant, linuxowy trollu, tak się składa że pod linuxa na 64bit to chodzi tylko połowa softu, pomimo że na rynku jest 2 razy dłużej niż windows 64bit, a na windowsie 64bit mozna spokojnie działać. W zasadzie jeszcze w zeszłym roku mój serwer na którym działały 3 aplikacje – apache+mysql+eaccelerator nie mógł być odpalony w 64ibt bo się coś wywalało. Teraz już coś jest lepiej, bo w końcu wyszły jakieś stabilne wersje softu. A 2×1. 5GB ramu to nie dziwadełko, tylko zaoszczędzenie 100zł w pełni zgodne z specyfikacją dual-ram. Tyle że lepiej jest 2x2GB nawet jeśli ma się marnować 700MB, bo się przyda na przyszłość. @michrz:jak się nie trzyma na dysku torrentów i nielegalnych filmów z p2p to nie trzeba 1TB nikomu 🙂
A ludzie sie dziwia czemu gry nie wykorzystuja wielordzeniowosci, jesli ich tworcy quada nawet na oczy nie widzieli, wiec tym bardziej nie maja pojecia o programowaniu w takim srodowisku. Ja lepszego kompa mialem 5 lat temu. . . W ogole to skapstwo w Valve az mnie powala na kolana. Uzywaja strasznie slabego sprzetu. jeszcze bym zrozumial gdyby porzadny konfig kosztowal 10. 000USD i by musieli ich kupic 100. . . , ale obecnie kompy sa po prostu smiesznie tanie, szczegolnie w USA.
Kompy mają podobne do tego, który chciałem sobie kupić. . . ale poszedłem w i790 SLI + DDR3. Proc i grafę mam takie same :)Widać Valve nie idzie na maxa w rejonie ceny ale na tzw. value-for-money, co bardzo im się chwali, bo mają komy zbliżone do graczy.