Na początek luźna refleksja na temat samej gry po kilku godzinach zabawy: Skyrim jest po prostu niesamowity. Oblivion, mimo wizualnego „wypasu” i początkowych zachwytów zirytował mnie po kilkunastu godzinach. Tradycyjny sztafaż fantasy (choć jestem zagorzałym fanem wszystkiego spod znaku magii&miecza) znudził mnie śmiertelnie. Obek był po prostu o klasę gorszy od swojego poprzednika, czyli Morrowinda – szczególnie pod względem wizualnej kreacji świata. Jak na tym tle wypada Skyrim? Bardzo dobrze! Nordyckie klimaty sprawiły, że najnowsza odsłona The Elder Scrolls prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. Po prostu CHCE się zwiedzać to wirtualne uniwersum. Skyrim to bez wątpienia najważniejsza gra cRPG tego roku i pal licho Wiedźmina 2, któremu daję w moim prywatnym rankingu drugie miejsce (Dark Souls nie liczę bo nie należę do grona masochistów). W każdym razie cały świat gra w Skyrima. Oczywiście na zgniłym zachodzie większość graczy odpaliło przygody Dovahkiin’a na konsoli Xbox 360 i Playstation 3. Według Bethesdy na sklepowych półkach znalazło się 7 milionów sztuk gry, a w pierwszych 48 godzinach sprzedała się połowa nakładu. Dzień po premierze 11 listopada ilość grających w Skyrima była większa niż w Modern Warfare 3 (według danych z usługi Steam).

Pecetowi gracze mogą jednak świętować ten sukces połowicznie – jak zwykle platforma PC okazał się tą „na szarym końcu”. Tylko 14 procent sprzedaży Skyrima przypada na poczciwego blaszaka. Większość fanów mordowania smoków wybrało kopię na Xboksa 360 (59%) i Playstation 3 (27%). O rozziewie w procentowej sprzedaży między konsolową, a pecetową wersją Skyrima piszemy nie bez powodu. Patrząc na te dane można przestać dywagować i zżymać się na fatalny, konsolowy interfejs gry (na temat którego wybuchła mała dyskusja tutaj).

My jednak gramy tak jak należy, czyli w wersję PC. Warto przy okazji zaznaczyć, że pełna, rodzima wersja językowa dostępna jest tylko na blaszaki. Konsolowcy muszą zadowolić się podpisami*… o pardon! W nomenklaturze polskich dystrybutorów gier nazywa się to „wersją kinową”. Na PC usłyszymy między innymi: Piotra Fronczewskiego i Krzysztofa Kowalewskiego. Chyba już nie muszę nikogo przekonywać do komputerowego Skyrima? Oczywiście jeśli nie lubicie pełnych lokalizacji to z poziomu menu startowego gry możecie w każdej chwili włączyć wersję angielską. Dla każdego coś miłego.

Zanim przejdziemy do sprawdzania, czy na pecet daje radę ze Skyrimem zrobimy to co robi każdy szanujący się gracz! Czyli przed kamerą otwieramy Skyrima.

Proszę bardzo! Kto ma lepszy unboxing Skyrima? Tylko u nas TES V, garnek, burger, korniszonek no i psinka! No dobra Jima Sterlinga nic nie przebije. Skyrim rozpakowany, korniszony zjedzone. Czas na instalację i benchmarkowanie. Zapraszamy też do galerii.

Grzebiemy w smoczych trzewiach

Wytłaczane pudełko Skyrima straszy na górze napisem Games for Windows, ale na szczęście najnowsza odsłona TES’a korzysta z usługi Steam. Sama gra zajmuje zaskakująco mało – jak na dzisiejsze warunki – miejsca na twardym dysku. Instalacja na HDD to około 7 gigabajtów.

The Elder Scrolls Skyrim testujemy na komputerze z czterordzeniowym procesorem Phenom II X4 945 3 GHz. Na pokładzie jest także 8 gigabajtów pamięci operacyjnej RAM. Naszą kartą graficzną jest oczywiście nieco podkręcony fabrycznie MSi GTX 460 Cyclone (test samej karty znajdziecie tutaj). Na smoki polujemy dzięki 64-bitowemu Windowsowi 7 Home Premium. Sterowniki graficzne to najnowsza wersja z certyfikatem WHQL (285.62).

Skyrima testujemy tak samo jak poprzednio ot choćby Dragon Age 2, czy Dead Island. Włączamy Frapsa na 60 sekund w jednej z początkowych lokacji i sprawdzamy jak w mojej natywnej rozdzielczości monitora 1920×1080 zachowuje się gra. Niestety najpierw musimy… wyłączyć ręcznie synchronizację pionową (v-sync). Według tego co możemy znaleźć w przepastnych trzewiach Internetu należy edytować plik SkyrimPrefs.ini, który znajduje się w Użytkownicy–>user–>Moje dokumenty–>My Games–>Skyrim. W sekcji [Display] na samym dole dodajemy linijkę iPresentInterval=0 co wyłącza synchronizację pionową. Tak przynajmniej wynika z opisów w Sieci. W moim przypadku wyżej wymieniona linijka już była w pliku ini i po prostu zmieniłem opcję z 1 (włączone) na 0 (wyłączone). Radosny niczym skowronek wiosenną porą ruszyłem odpalić Skyrima i… pierwsze testy pokazały, że maksymalnie osiągam w benchmarku 60 klatek animacji na sekundę obojętnie od ustawień graficznych. Po lekkiej irytacji okazało się, że winowajcą jest ustawienie w Panelu sterowania NVIDIA. W zakładce Zarządzanie ustawieniami 3D w ustawieniach globalnych należy wymusić wyłączenie synchronizacji pionowej. Dopiero po takiej kuracji v-sync przestaje działać.

Nareszcie można sprawdzić wydajność naszego komputera! Test przeprowadziliśmy w miasteczku Rzeczna Puszcza. Poniżej materiał wideo oddający wiernie (no w 99%) jak przebiegał Frapsowy test (60 sekund).

Troszkę magicznego ognia bieg do mostu i z powrotem. Na potrzeby naszego mini-testu sprawdzamy wydajność w trzech opcjach ustawień. Pierwsza to ustawienia Jakości detali na Wysoka. Druga to ustawienia Najwyższa. Trzecia to moje własne ustawienia. Skyrim ma genialne możliwości kustomizacji i każdy gracz powinien spędzić dłuższą chwilę w edytorze tekstu bawiąc się plikiem SkyrimPrefs.ini. Dla ciekawych w komentarzu na dole zamieszczam moje ustawienia Skyrima – zerknijcie jeśli macie ochotę. No dobra czas na test w automatycznych ustawieniach Wysoka oraz Najwyższa – w nawiasie.

Min: 26 (21) FPS

Max: 76 (62) FPS

Avg: 52,6 (41,6) FPS

Jak widać mój komputer poradził sobie całkiem nieźle. Średnio 52 i 41 fps’y to całkiem niezły wynik. Ja jednak wolałem nadal eksperymentować i ręcznie zmienić kilka opcji. Jak wcześniej wspomniałem ustawienia z pliku ini znajdziecie w „komentarzach”. Jak widać zmieniłem tam (dzięki dobrym radom kolegi digital_cormaca) ustawienia wizualne wody, cieni itd. A co do samych opcji z menu startowego gry to włączyłem FXAA (Fast Approximate Anti-Aliasing), który zabiera znacznie mniej „mocy” niż tradycyjny AA. Powiem nawet, że sam nie zauważyłem żadnej różnicy wydajności przy wyłączonym FXAA… inna rzecz, że wizualnie różnic też nie zaobserwowałem. Może ślepy jestem? Zmieniłem też na nieco wyższe (w stosunku do tych z ust. Wysoka) ustawienia pola widzenia. Ot choćby znikanie obiektów i postaci na 8. Ręcznie usprawniłem też graficzne opcje związane z wodą i cieniami. Przepraszam, że tak mgliście opisuję opcje z moich ustawień, ale wnikliwi mogą wgryźć się w plik ini zamieszczony jak już napisałem na dole w komentarzach. W każdym razie wyniki po aplikacji mojego konfiga (Filtrowanie Anizotropowe 16X, FXAA ON) prezentują się następująco::

Min: 31 FPS

Max: 72 FPS

Avg: 50,6 FPS

Całkiem przyzwoicie. Teoretycznie powinienem zmniejszyć Filtrowanie Anizotropowe na 8X, ale nie zauważyłem żadnej różnicy w wydajności. Tak więc zostawiłem na 16X.

Podsumowanie

Skyrim w wersji na PC ma jedną, ogromną przewagą nad swoimi konsolowymi odpowiednikami. Jeśli ktoś ma dużo samozaparcia i sporo wolnego czasu może w pliku ini dokonać wielu zmian dostosowując wizualnie TES V do własnego gustu i mocy posiadanego komputera. Gdyby jeszcze ten interfejs użytkownika nie był taki koszmarny. Skyrim to świetna gra. Dlaczego? Ponieważ robię w niej co chcę. Biegam od kilku dni po całej prowincji i … ot choćby drażnię mamuty! Niestety mamut nie lubi jak mu się podpieka zadek błyskawicą. Nie wierzycie? To obejrzyjcie poniższy materiał wideo.

Jak się wbiję na wyższy poziom doświadczenia to włochacz zapłaci mi za taką hańbiącą porażkę. A pierwsza walka ze smokiem? Mój Boże! Długo by opowiadać Zresztą całą walkę Wulfgara (czyli mojej postaci – Imperial choć wygląda jak mieszkaniec północy) możecie obejrzeć poniżej. Szkoda, że podczas nagrywania walki z gadziną nie włączyła się muzyczka, którą możecie usłyszeć ot choćby w menu głównym gry. Kiedy pierwszy raz poszedłem na smoka i podczas boju z głośników zaczął dudnić przewodni motyw Skyrim’a, a nadlatujący smok zionął na mnie falą ognistego oddechu to aż ciarki przeszły mi po plecach i z radości podskakiwałem na fotelu. Na zwykłym poziomie trudności ginąłem chyba ze trzy razy zanim położyłem trupem paskudnego Mirmulnira, ale warto było się pomęczyć.

Na koniec hmm… piosenka!

* Sam nie wiem skąd mi się wzięło, że wersje konsolowe mają polskie napisy. Dzięki za zwrócenie uwagi na błąd twilitekid 🙂

UPDATE: Fani modyfikacji powinni odwiedzić stronę www.skyrimnexus.com

[Głosów:0    Średnia:0/5]

39 KOMENTARZE

  1. Jak napisałem wyżej z pliku INI – moje ustawienia (test nr 3)[General]fBrightLightColorB=1. 0000fBri ghtLightColorG=1. 0000fBrightLightColorR=1. 0000iStoryMana gerLoggingEvent=-1bEnableStoryManagerLogging=0[Imagespac e]bDoDepthOfField=1iRadialBlurLevel=1[Display]iBlurD eferredShadowMask=3fInteriorShadowDistance=3000. 0000fSha dowDistance=8000iShadowMapResolutionSecondary=1024iShado wMapResolutionPrimary=2048iShadowSplitCount=2iMaxAnisotr opy=16fLeafAnimDampenDistEnd=4600. 0000fLeafAnimDampenDis tStart=3600. 0000fTreesMidLODSwitchDist=3600. 0000fGamma=1 . 0000fDecalLOD2=1500. 0000fDecalLOD1=1000. 0000fSpecular LODStartFade=600fShadowLODStartFade=200. 0000fLightLODSta rtFade=2500iTexMipMapMinimum=0iTexMipMapSkip=0iWaterMu ltiSamples=1iMultiSample=1iShadowMode=3bTreesReceiveSh adows=1bDrawLandShadows=1bFull Screen=1iSize H=1080iSize W=1920fMeshLODFadePercentDefault=1. 2000fMeshLODFadeBound Default=256. 0000fMeshLODLevel2FadeTreeDistance=2048. 0000 fMeshLODLevel1FadeTreeDistance=2844. 0000fMeshLODLevel2Fade Dist=1e+007fMeshLODLevel1FadeDist=1e+007iScreenShotIndex =2bShadowMaskZPrepass=0bMainZPrepass=0iMaxSkinDecalsPe rFrame=10iMaxDecalsPerFrame=30bFloatPointRenderTarget=1 sD3DDevice=”NVIDIA GeForce GTX 460″bFXAAEnabled=0iShadowMapResolution=4096fShadowBias Scale=0. 15iShadowMaskQuarter=4iAdapter=0iPresentInterv al=0iShadowFilter=3bTransparencyMultisampling=0bDrawSh adows=1[Grass]b30GrassVS=1fGrassStartFadeDistance=6000 fGrassMaxStartFadeDistance=7000. 0000fGrassMinStartFadeDi stance=0. 0000[MAIN]bGamepadEnable=1bCrosshairEnabled=1 fHUDOpacity=1. 0000bSaveOnPause=1bSaveOnTravel=1bSave OnWait=0bSaveOnRest=0fSkyCellRefFadeDistance=150000. 0000 [GamePlay]bShowFloatingQuestMarkers=1bShowQuestMarkers =1iDifficulty=2[Interface]bDialogueSubtitles=1bGener alSubtitles=1bShowCompass=1[Controls]fGamepadHeadingSe nsitivity=1. 0000fMouseHeadingSensitivity=0. 0300bAlwaysRu nByDefault=1bInvertYValues=0bGamePadRumble=1bMouseAcce leration=1[Particles]iMaxDesired=750[SaveGame]fAutos aveEveryXMins=15. 0000[AudioMenu]fAudioMasterVolume=1. 000 0fVal7=1. 0000uID7=0fVal6=1. 0000uID6=0fVal5=1. 0000 uID5=0fVal4=1. 0000uID4=0fVal3=1. 0000uID3=94881fVa l2=0. 4000uID2=466532fVal1=1. 0000uID1=554685fVal0=0. 8 000uID0=1007612[Clouds]fCloudLevel2Distance=262144. 000 0fCloudLevel1Distance=32768. 0000fCloudLevel0Distance=163 84. 0000fCloudNearFadeDistance=9000. 0000[TerrainManager] fTreeLoadDistance=40000fBlockMaximumDistance=150000fBlo ckLevel1Distance=40000fBlockLevel0Distance=25000fSplitDi stanceMult=1. 1bShowLODInEditor=0[NavMesh]fObstacleAlph a=0. 5000fCoverSideHighAlpha=0. 8000fCoverSideLowAlpha=0. 6 500fEdgeFullAlpha=1. 0000fEdgeHighAlpha=0. 7500fEdgeLowA lpha=0. 5000fTriangleFullAlpha=0. 7000fTriangleHighAlpha=0 . 3500fTriangleLowAlpha=0. 2000fLedgeBoxHalfHeight=25. 0000 fEdgeDistFromVert=10. 0000fEdgeThickness=10. 0000fPointS ize=2. 5000[Trees]bRenderSkinnedTrees=1uiMaxSkinnedTree sToRender=20[Decals]uMaxDecals=250bDecals=1bSkinnedD ecals=1uMaxSkinDecals=50uMaxSkinDecalsPerActor=40[LOD] fLODFadeOutMultObjects=8fLODFadeOutMultItems=6. 4fLODFa deOutMultActors=9fLODFadeOutMultSkyCell=1. 0000[Launcher] bEnableFileSelection=1bShowAllResolutions=1uLastAspect Ratio=3[Water]bReflectLODObjects=1bReflectLODLand=1b ReflectSky=1bReflectLODTrees=1iWaterReflectHeight=1024 iWaterReflectWidth=1024bUseWaterDisplacements=1bUseWater Refractions=1bUseWaterReflections=1bUseWaterDepth=1[Bl urShaderHDR]bDoHighDynamicRange=1[BlurShader]bUseBlurS hader=0———————————————– —————–Drugi z którego korzystam od kilku godzin. Znowu podłubałem troszku i pozmieniałem to i owo[General]fBrightLightColorB=1. 0000fBrightLightColorG= 1. 0000fBrightLightColorR=1. 0000iStoryManagerLoggingEvent=- 1bEnableStoryManagerLogging=0[Imagespace]bDoDepthOfField= 1iRadialBlurLevel=1[Display]iBlurDeferredShadowMask=3fIn teriorShadowDistance=3000. 0000fShadowDistance=8000iShadowM apResolutionSecondary=1024iShadowMapResolutionPrimary=2048 iShadowSplitCount=2iMaxAnisotropy=16fLeafAnimDampenDistEnd =4600. 0000fLeafAnimDampenDistStart=3600. 0000fTreesMidLODSw itchDist=3600. 0000fGamma=1. 0000fDecalLOD2=1500. 0000fDecal LOD1=1000. 0000fSpecularLODStartFade=700fShadowLODStartFade =200. 0000fLightLODStartFade=2500iTexMipMapMinimum=0iTexMi pMapSkip=0iWaterMultiSamples=1iMultiSample=1iShadowMode=3 bTreesReceiveShadows=1bDrawLandShadows=1bFull Screen=1iSize H=1080iSize W=1920fMeshLODFadePercentDefault=1. 2000fMeshLODFadeBoundDe fault=256. 0000fMeshLODLevel2FadeTreeDistance=2048. 0000fMes hLODLevel1FadeTreeDistance=2844. 0000fMeshLODLevel2FadeDist= 1e+007fMeshLODLevel1FadeDist=1e+007iScreenShotIndex=2bSha dowMaskZPrepass=0bMainZPrepass=0iMaxSkinDecalsPerFrame=10 iMaxDecalsPerFrame=30bFloatPointRenderTarget=1sD3DDevice=” NVIDIA GeForce GTX 460″bFXAAEnabled=1iShadowMapResolution=4096fShadowBiasSca le=0. 15iShadowMaskQuarter=4iAdapter=0iPresentInterval=1i ShadowFilter=3bTransparencyMultisampling=0bDrawShadows=1[ Grass]b30GrassVS=1fGrassStartFadeDistance=6000fGrassMaxSt artFadeDistance=7000. 0000fGrassMinStartFadeDistance=0. 0000 [MAIN]bGamepadEnable=1bCrosshairEnabled=1fHUDOpacity=1. 00 00bSaveOnPause=1bSaveOnTravel=1bSaveOnWait=0bSaveOnRest= 0fSkyCellRefFadeDistance=150000. 0000[GamePlay]bShowFloati ngQuestMarkers=1bShowQuestMarkers=1iDifficulty=2[Interfac e]bDialogueSubtitles=1bGeneralSubtitles=0bShowCompass=1[ Controls]fGamepadHeadingSensitivity=1. 0000fMouseHeadingSen sitivity=0. 0300bAlwaysRunByDefault=1bInvertYValues=0bGame PadRumble=1bMouseAcceleration=1[Particles]iMaxDesired=750 [SaveGame]fAutosaveEveryXMins=15. 0000[AudioMenu]fAudioMa sterVolume=1. 0000fVal7=1. 0000uID7=0fVal6=1. 0000uID6=0fV al5=1. 0000uID5=0fVal4=1. 0000uID4=0fVal3=1. 0000uID3=9488 1fVal2=0. 6000uID2=466532fVal1=1. 0000uID1=554685fVal0=0. 8000uID0=1007612[Clouds]fCloudLevel2Distance=262144. 0000 fCloudLevel1Distance=32768. 0000fCloudLevel0Distance=16384. 0 000fCloudNearFadeDistance=9000. 0000[TerrainManager]fTreeL oadDistance=40000fBlockMaximumDistance=150000fBlockLevel1D istance=40000fBlockLevel0Distance=25000fSplitDistanceMult= 1. 1bShowLODInEditor=0[NavMesh]fObstacleAlpha=0. 5000fCove rSideHighAlpha=0. 8000fCoverSideLowAlpha=0. 6500fEdgeFullAlp ha=1. 0000fEdgeHighAlpha=0. 7500fEdgeLowAlpha=0. 5000fTriang leFullAlpha=0. 7000fTriangleHighAlpha=0. 3500fTriangleLowAlp ha=0. 2000fLedgeBoxHalfHeight=25. 0000fEdgeDistFromVert=10. 0 000fEdgeThickness=10. 0000fPointSize=2. 5000[Trees]bRender SkinnedTrees=1uiMaxSkinnedTreesToRender=20[Decals]uMaxDec als=250bDecals=1bSkinnedDecals=1uMaxSkinDecals=50uMaxSki nDecalsPerActor=40[LOD]fLODFadeOutMultObjects=14fLODFadeO utMultItems=9. 6fLODFadeOutMultActors=15fLODFadeOutMultSkyC ell=1. 0000[Launcher]bEnableFileSelection=1bShowAllResolut ions=1uLastAspectRatio=3[Water]bReflectLODObjects=1bRefl ectLODLand=1bReflectSky=1bReflectLODTrees=1iWaterReflectH eight=1024iWaterReflectWidth=1024bUseWaterDisplacements=1 bUseWaterRefractions=1bUseWaterReflections=1bUseWaterDepth =1[BlurShaderHDR]bDoHighDynamicRange=1[BlurShader]bUseBl urShader=0

  2. Właściwie można jeszcze dodać, że jedynymi istotnymi zmianami w pliku ini są cienie dla drzew i cienie dla landscapu. Włączenie tych dwóch rzeczy daje wizualnie naprawdę wiele. Zmiana reszty opcji tyczących się wody, długości pola widzenia, filtrowania cieni itd, tak prawdę powiedziawszy podczas gry jest niezauważalna. A, i jeszcze jedno. Jeżeli ktoś gra na padzie to niech nie wyłącza VSync, ponieważ można wtedy doświadczyć brzydkiego szarpania ekranem, szczególnie w miastach gdzie liczba detali jest o wiele większa niż na zewnątrz.

    • Żeby to na konsolach była kinówka. Napisów nawet nie ma.

      Racja racja nie wiem skąd mi się wzięła myśl, że jest na konsolach kinówka.

  3. Obek był po prostu o klasę gorszy od swojego poprzednika, czyli Morrowinda

    Święta prawda.

    A co do samych opcji z menu startowego gry to włączyłem FXAA (Fast Approximate Anti-Aliasing), który zabiera znacznie mniej „mocy” niż tradycyjny AA. Powiem nawet, że sam nie zauważyłem żadnej różnicy wydajności przy wyłączonym FXAA. . . inna rzecz, że wizualnie różnic też nie zaobserwowałem.

    Przy rozdzielczości w której grasz włączenie FXAA to sztuka dla sztuki. Polecam wyłączyć mimo wszystko. Unboxing mnie rozwalił. Lubuski dżin i piesek super 😀

    A, i jeszcze jedno. Jeżeli ktoś gra na padzie to niech nie wyłącza VSync, ponieważ można wtedy doświadczyć brzydkiego szarpania ekranem

    Digital screen tearing i tak będzie obojętnie od joypada ;)Apropo jak zobaczyłem interfjs usera w Skyrim to zakrztusiłem się bułką z budyniem.

  4. Nie chodzi o tearing, nie zauważyłem go w zasadzie nawet przy wyłączonym VSync. Mam po prostu nieodparte wrażenie, że gra w jakiś sposób płynniej chodzi i nie mam tu na myśli ilości klatek. Proponuję, żeby każdy sprawdził sobie sam, bo ciężko to wytłumaczyć. hehe, to pisałem ja DC, ale jaja jak widać mogą się zalogować 2 osoby na to samo konto w jednym czasie 🙂

  5. Nie ma jak autorski CMS. Postawilibyście Valhalle na Drupalu i byłoby w dechę. Działa na nim strona Białego Domu, a u nas strona Ministerstwa Gospodarki. Sam Waldemar Pawlak zachwalał Drupal jako przykład udanego wdrożenia oprogramowania Open Source. Nawet popularna Joomla ma większą funkcjonalność od tego co oferuje Valhala.

  6. http://www.skyrimnexus. com/downloads/file.php?id=11Wszystkie możliwe do tej pory usprawnienia grafiki o których napisał sulla. Warto też zajrzeć, jeżeli ma się więcej niż 2 GB ramu. Trzeba się zarejestrować żeby ściągać większe pliki, ale warto. Dodatkowo można się logować na Nexusy Obliviona i obu nowych Falloutów i je usprawniać. GUI jednak chłopaki z Bethesdy pomagają robić, zwracam honor i naprawiam swój błąd. http://forums.bethsoft. com/index.php?/topic/12. . . g-the-gui/”The current UI is so bad that I feel awful asking modders to fix it for me. ” – Jeszcze tylko lepsze tekstury, całkowite pozbycie się lvl scalingu, patch i dodatek do podstawki. Dodatkowo królik-pływak i wspomnienia z fizyki Fallouta 3. http://www.youtube. com/watch?v=lf3r4smx1Sg http://www.youtube. com/watch?v=7dhlOQx2A0E&feature=relatedEdit: motyla noga, co za szajs. Sięgne chyba po balsam, tyle że pomorski. Popi(ó)ł22

  7. Sprawdziłem te mody ze strony nexusa. Część pokrywa się z tym co już wiemy, część jest całkowicie moim zdaniem zbędna, no i znajdują się tam dwie naprawdę zajebiste rzeczy. Po kolei. – To co już było tu opisywane czyli cienie dla drzew i landscape’u, oczywiście należy włączyć. – Z modów upiększających, czyli poprawionych texture packów, warto wgrać Armor Improvement, Clothes Improvement i Skyrim Sunglare. Reszta to niezauważalne bzdety. – No i dwie ostatnie najlepsze rzeczy. Pierwszą jest dodanie do pliku Skyrim. ini (nie SkyrimPrefs. ini) następujących lini:iMinMemoryPageSize=100000iMaxMemoryPageSize=50000 00iMaxAllocatedMemoryBytes=1800000000 Powoduje to wykorzystanie większych zasobów pamięci, a co za tym idzie rzadszego doczytywania i płynniejszej gry. Drugą rzeczą jest zassanie i uruchomienie programu, który odblokuje w głównym execu możliwość wykorzystania 4GB pamięci lub więcej jeżeli ktoś ma. Swoją drogą nie rozumiem dlaczego gra nie wykorzystuje ich od razu. Nie istotne. Ważne jest to, że u mnie różnica w płynności jest KOLOSALNA. Te dwie ostatnie rzeczy należy wykonać bezwzględnie. Ok, wale w kimono bo już mnie dupa boli od jazdy konnej i zwiedzania każdej zabitej dechami dziury w Tamirel. :)PS. Gra jest przepiękna. 🙂

  8. Fajny teścik jak zwykle. Zanim zacznę pzygodę trochę pozmieniam w ini wedle waszych sugestiidigital_cormac po tym dodaniu linijek do skyrim. ini bez tego programu do execu będzie lepiej i tak?

    • . . . digital_cormac po tym dodaniu linijek do skyrim. ini bez tego programu do execu będzie lepiej i tak?

      Wiesz, nie potrafię ci odpowiedzieć, zrobiłem te rzeczy za jednym zamachem, ale sądzę, że powinien działać lepiej. Trzeba sprawdzić na żywym organizmie. 🙂

  9. Właśnie wróciłem z zakupów udało mi się wsunąć do koszyczka Skyrima nakrywając pudełko paczkami płatków itede. Przy kasie odwracałem uwagę rodziny. Udało się choć potem dostałem burę :)Teraz już w domku zaraz instaluję. Na pewno skorzystam z rad w artku i tych z komentarzySKYYYRIIIM!!!!D_C a możesz wyjaśnić co znaczą te cyfry?iMinMemoryPageSize=100000 iMaxMemoryPageSize=50000 00 iMaxAllocatedMemoryBytes=1800000000 ta pierwsza to minimalny przydział RAMu czyli 100MB a druga 500b? A to trzecie to co to??

  10. Jeżeli dobrze to interpretuje to dwie pierwsze to minimalny i maksymalny rozmiar ramki pamięci stronicowania. Jeżeli interesuje cię techniczny bełkot resztę masz tutaj: http://pl. wikipedia. org/wiki/Pami%C4%99%C4%87_stronicowanaOstatnia wartość to maksymalna ilość pamięci zaallokowanej dla wszystkich ramek. W skrócie – jeżeli dokładnie nie wiesz co robisz, to lepiej nie dotykaj tych wartości. 🙂

  11. Super się czytało oby minitesty zostały po premierze nowej Valhalli!!!Ja już przytulam od 5 godzin Skyrima, ale właśnie wyszedłem żeby pobawić się opcjami wedle waszej sugestii. Na moim kompie z Gforce 280 daje radę

  12. Tylko 14 procent sprzedaży Skyrima przypada na poczciwego blaszaka. Większość fanów mordowania smoków wybrało kopię na Xboksa 360 (59%) i Playstation 3 (27%).

    Pecety trzymają się mocno i w ogóle to już koniec konsol 😀

  13. Bardzo dobrze! Nordyckie klimaty sprawiły, że najnowsza odsłona The Elder Scrolls prezentuje się świeżo i atrakcyjnie. Po prostu CHCE się zwiedzać to wirtualne uniwersum. Skyrim to bez wątpienia najważniejsza gra cRPG tego roku

    Ale mi smaku narobiliście na TES V po lekturze. Smacznie się czytało w końcu coś na V 😀 jak w końcu kupię Skyrima to też sobie pozmieniam w plikach INI Widać że się ładnie skaluje i sobie pogram na moim piecu asystentka jak zwykle cool 🙂

  14. Też chybsa zainwestuje, ale poczekam aż cena spadnie, nie żeby była mega wysoka 😉 ale jednak :)Ale filmy robią taki apetyt, że aż chyba wrócę na chwilę do Obliviona 😉 Swoją drogą, pamiętam jak testowaliśmy pierwsze wersje Obliviona na Xboxie w redakcji – też siętak na początku rozpływaliśmy, pierwszy kontakt z tamtą produkcją – i nie było człowieka na 3 godziny 😉

  15. Dajcie spokój. Wszyscy grają w Skyrima tylko nie ja : (. Nie ma czasu to raz, a dwa to półka ugina się pod nieogranymi tytułami. Męcze od 2 tygodni nowego Batmana i ledwo 1/4 fabułki mam zrobione. A tak bym chętnie połaził sobie po Skyrim, ajajaj. . . Nic to, na razie stawiam serwer http w Prologu i dawaj magisterka, niechże się czym prędzej zrobi : )

  16. iMinMemoryPageSize=100000 iMaxMemoryPageSize=50000 00 iMaxAllocatedMemoryBytes=1800000000

    Zminiłem w INI kilka rzeczy a to pamięcą jest rewelacyjne no i wygląd wody z pliku Artura.

  17. Właśnie wróciłem do domu z zajęć na które nie poszedłem przyznaję się 🙂 Bo kupiłem Skyrima i musiałem wrócić szybko. Teraz się instaluje a ja ogarniam te wasze modyfikacje. SKYRIIMM!!!!!!

    • Bethsfot włąśnie wydał pacza Skyrim na PC !!!!

      Skyrimuję ale dziwne bo w Steamie nic mi się nie zaktualizowało nie było u mie żadnego updejtu. Dziwne

  18. http://forums.bethsoft. com/index.php?/topic/12. . . via-steam/Gra teraz musi być uruchamiana przez Steama, chociaż wcześniej była możliwość uruchomienia gry bez uruchamiania DRM-a. Najgorsze że nie można już używać Large Address Aware czyli większej ilości ramu. Zażalenia składać do Valve. Bethesda wypuszcza normalnego patcha później. Na pocieszenie dodam że podobnie było z Fallout:NV który w końcu otrzymał LAA dzięki custom launcherowi. Najlepiej nie logować się tylko czekać i olać Steama. Swoją drogą piraci znowu górą, nie dość że są odseparowani od niego to jeszcze mogą uruchamiać wszystkie mody a nadchodzące patche też się uda dodać. http://www.megaupload. com/?d=MBBKAPTJJeżeli ktoś już „spatchował” może spróbować ten plik. Wypakować do katalogu gdzie jest Skyrim. I nie dziwić się, że uruchamia się F:NV ;). Czekam na kolejną część kabaretu.

  19. @ash_22 -> Teraz przynajmniej z czystym sumieniem można wgrać jakiegoś cracka i do widzenia. Zresztą coraz bardziej się takie postępowanie opłaca. Kupujesz wersję pudełkową, wgrywasz ulepszacz i masz wszystko tam, gdzie gigant mamutowi nie zagląda. PS. ash_22, czy ten plik w megaupload to to samo co to? http://www.skyrimnexus. com/downloads/file.php?id=1013

  20. 4GB Skyrim dziala bardzo ladnie, szkoda tylko ze znowu godzina w plecy na szukanie jak naprawic gre, ktora STEAM mi spier. . . . (po updejcie i powrocie do exe bez LAA zaczely mi sie jakies rozowe textury :/)co za czasy. . . gracze naprawiaja gry za ich tworcow/wydawcow a Ci im klody pod nogi

  21. Tego pacza, tak jak pisał ash_22, można sobie na razie śmiało darować. To poprawka samego pliku exe, mająca na celu zbindowanie Skyrima na stałe do systemu Steam. Kompletnie nic nie wnosi do samej gry. Oczywiście kolejne pacze będą jej wymagały, ale to pewnie dość odległa przyszłość. . .

    • Tego pacza, tak jak pisał ash_22, można sobie na razie śmiało darować. To poprawka samego pliku exe, mająca na celu zbindowanie Skyrima na stałe do systemu Steam. Kompletnie nic nie wnosi do samej gry. Oczywiście kolejne pacze będą jej wymagały, ale to pewnie dość odległa przyszłość. . .

      Tylko, ze do tego chyba trzeba blokowac dostep STEAMa do sieci. Mi bydle samo zainstalowalo poprawke i ludzie pisza, ze nawet jak odznaczymy „automatically keep up to date” to i tak sie sciaga – bo jak napisales, to nie jest poprawka sameh gry tylko gownianego STEAMa. Wiec jak masz/grasz w inne gry przez STEAM to moze nie byc opcja :/

  22. Nie martw się – wielki brat patrzy, i zrobi wszystko żeby uprzyjemnić ci czas walcząc z programem który legalnie kupiłeś. Jeżeli nie jesteś zbieraczem achievementów wpisz sobie tesv. exe i wyskoczy ci jeden link do wcześniejszej wersji pliku. Nie będę linkował bo na nexusie były od razu problemy. Steam-offline i problem z głowy. Rozwiązanie najlepsze, o którym pisze digital – wgraj cracka i po sprawie. Patrząc w przeszłość – na to co się działo z Half Life 2 (masa modów przestała działać po aktualizacji, i nie udało się ich naprawić), później to będzie mus. Raz, że Bethesda przestanie w końcu robić poprawki i zatrzyma się po ich ewentualnym wydaniu do DLC bądź osobnego większego dodatku. Wtedy przydadzą się nieoficjalne patche fanowskie plus modpack zawierający w sobie większość ciekawszych ulepszeń. Jakoś tego nie widzę przy grze w „goły” oryginał, ale jak to się mówi – nie uprzedzajmy faktów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here