Po Japonii i Stanach Zjednoczonych przyszła wreszcie pora na lekko spóźnioną Europę – 23 marca PlayStation 3 zawita na Starym Kontynencie.
To już prawie dwa lata odkąd Sony oficjalnie zapowiedziało wydanie trzeciej generacji konsoli PlayStation. Dwa lata oczekiwań, spekulacji i przygotowań. Trzeba przyznać, że jak na nieobecną fizycznie na rynku konsolę, o nowym dziecku Sony było w tym czasie wyjątkowo głośno.
Narodziny legendy?
O tym, że Sony szykuje nowy system świat dowiedział się podczas E3 2005. Mimo to sama konsola zaprezentowała się w akcji dopiero rok później, przy okazji kolejnej edycji targów. Ostatecznie do sprzedaży PlayStation 3 trafiło w Japonii i Stanach Zjednoczonych odpowiednio 11 i 17 listopada ubiegłego roku. Prawie od razu pojawiły się problemy z dostarczeniem na oba rynki odpowiedniej ilości konsol. Wierna Sony Japonia dostała w pierwszej partii zaledwie 80 000 sztuk. Dodanie do tego trzeciego, europejskiego rynku musiało poczekać.
(…) ilość zamówień na PS3 w Polsce jest już kilkukrotnie większa niż obecne zatowarowanie
Po prawie 6 miesiącach przyszedł jednak czas i na nas. 23 marca odbędzie się europejska premiera konsoli, w tym oczywiście jej polska edycja. Równolegle PS3 wystartuje także w Afryce i Australii. Stary Kontynent oficjalnie dostanie milion sztuk na początek, jednak przedstawiciel Sony Maciej Kmiołek zapytany przez nas o ilość konsol szykowaną na nasz rynek, nie mógł udzielić żadnej informacji. Zdradził nam za to, że ilość zamówień na PS3 w Polsce jest już kilkukrotnie większa niż obecne zatowarowanie.
Konsolka może się podobać
Zanim przejdziemy do szczegółów polskiej premiery, parę słów o samej konsoli. Przede wszystkim, nowe PlayStation to kawał nowoczesnej technologii. Dosłownie, bo konsola waży 5 kilo, co przebija nawet nielekkiego Xboxa 360. Sercem PS3 jest potężny procesor Cell, będący wynikiem współpracy trzech firm: Sony, IBM i Toshiby. Cell to taktowany zegarem 3,2 GHz, 64 bitowy procesor PowerPC połączony z ośmioma rdzeniami, z których sześć zajmuje się samą grą. Kolejny, siódmy dedykowany jest do obsługi systemu a jeden, co ciekawe jest nieaktywny. Jego obecność paradoksalnie wynika z konieczności uproszczenia taśmy produkcyjnej.
Pomijając liczby, Cell to prawdziwy mistrz wśród procesorów, choć zdania na temat jego prawdziwej, efektywnej mocy są podzielone. Zgodnie natomiast twierdzi się, że pisanie gier pod Cell nie jest najłatwiejsze i minie trochę czasu zanim PS3 pokaże wszystkie asy. Sony pewnie zapowiada niespotykaną dotąd fizykę i algorytmy sztucznej inteligencji.
RSX w pełnej krasie
Układ graficzny to RSX zaprojektowany wspólnie przez Sony i NVidie. Oferuje możliwość wykonania 1,8 biliona operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. Jak to wygląda w praktyce? Znów poczekać trzeba na gry drugiej generacji, które pozwolą wycisnąć z konsoli wszystkie pokłady mocy. PS3 posiada po 256 MB pamięci systemowej i graficznej. Zastosowany w konsoli napęd to słynny już Blu-ray, który stał się głównym winowajcą wszelkich opóźnień i podwyższonej ceny.
Niebieski laser
Główną zaletą Blu-raya jest duża pojemność i szybkość dogrywania danych – mówiąc konkretnie, Oblivion w wersji na PS3 ma dogrywać się o kilka sekund szybciej. Nie są to lata świetlne, ale zawsze. Z drugiej strony od niektórych ludzi z samej Bethesdy (studia odpowiedzialnego właśnie za Obliviona) dochodzą głosy, że wczesna ocena szybkości nowego napędu była jednak zbyt optymistyczna. Przy okazji napęd czyta także płyty dvd i cd.
SIXAXIS posiada czujniki ruchu
Konsola została także wyposażona w dysk twardy o pojemności 60 lub 20 giga – zależnie od modelu. Nowy pad, przypominający z wyglądu starego Dual Schocka to SIXAXIS, zaopatrzony w czujniki wychyleń. Kosztem wibracji – nowy pad pozbawiony został funkcji rumble w związku z trudnościami pogodzenia jej z czujnikami ruchu. Pad jest oczywiście bezprzewodowy, w technologii Bluetooth i wyposażony w specjalny akumulator, który ładuje się przez kabelek USB.
Jak poprzednio, spory nacisk postawiono na wsteczną kompatybilność, która jednak wygląda różnie w przypadku konsol japońskich i amerykańskich oraz europejskich. Nasze konsole zostały pozbawione układu pozwalającego na pełną emulację, co wynikło z konieczności obcięcia kosztów produkcji.
Nasze konsole zostały pozbawione układu pozwalającego na pełną emulację, co wynikło z konieczności obcięcia kosztów produkcji Chyba sobie żartują. . . Prędzej pójdę do piekła niż kupię PS3. . .
SONY lubi ‚zartowac’ niestety. .
Na razie mamy tylko obiecanki. W USA konsola jest już dostępna od jakiegoś czasu i też nic tylko obiecanki. Coś mi się wydaje, że zrobili cudny sprzęt tylko zapomnieli o sofcie. Nie warto chyba wywalać pieniędzy tylko dlatego, że na rok ma się ukazać jakaś gra. A co tego cudownego centrum rozrywki i Blu-ray’eja to co mi to tym skoro filmów jak na lekarstwo, a ceny takie że już lepej iść do kina. No i jeszcze min. 3000 zł. na TV HD i mamy. Konsola + TV = ok. 5400 zł. i co? I nic hehehe.
Mówcie i piszcie co chcecie ja tam uważam że PS3 da mi taką rozrywkę jakiej potrzebuję sprzedam sąsiada ;] by tylko ją mieć :]
To jest najlepsze rozwiązanie. Sprzedać sąsiada ;]
PS3. . czemu nie? jak tylko bedza ciekawe gry wiec mysle ze oklo stycznia-lutego 2008 😉 zaraz po tegorocznym gwiazdkowym wysypie gier i mysle pierwszej obnizce
podobnie, jak w przypadku x360, poczekam ten rok-półtora, zanim zacznę się zastanawiać nad kupnem ps3 – w tej chwili, to trochę pieniążki wrzucone do świnki-skarbonki: zero zysku, a wyciągnąć dosyć ciężko. . .
Oczywiście najlepiej byłoby mieć je wszystkie 3, postawione obok siebie w salonie. kusząca perspektywa . . 🙂
—>marcelTylko mnie ciekawi kogo na to było stać. X360,PS3 i Wii to juz ok. 5100zl+ dobry telewizor z obsługa HD i wtedy wychodzi ponad 8000zl!!!Ja wolę poczekac jeszcze z 2 lata. Puki co namiętnie szpilam na mym PS2^^.
No narazie to na PS3 nie ma żadnych tytułów „must have” ale ta sytuacja powinna się zmienić po ukazaniu się MGS4 😛
Ps3 wątpię aby zyskało ogromny sukces ps3 jest drogie gry są też drogie i jest ich mało zobaczymy jak to będze ale pewnie sony mało zarobi na Europie.
Przez kabel hdmi masz minimum w grach na playstation2/playstation1 rozdzielczosc 576p, a przez kabel component 576i. Wszystkie rozdzielczosci oprocz 480i, 480p, 576i, czyli te ktore nie sa standardowe dla gier na ps2/ps1 powoduja mocne migotanie obrazu(jakby mniejsze odswiezanie). Dlaczego tak sie dzieje?Inaczej sformułowane na wszelki wypadek, abyś zrozumiał/a prawidłowo, ponieważ naprawdę chcę poznać odpowiedź na postawione pytanie:Czy podczas wlaczenia gry na ps2/ps1 w 576p, 720p, 1080i i 1080p obraz znacznie bardziej migocze- u mnie tak jest, ale podzczas wlaczenia w 576i jest dokładnie tak samo jak na ps2- obraz praktycznie nie migocze. Odpowiedzi proszę kierować na adres e-mail, który jest na mojej stronie: http://www.republika.pl/melfice
melfice – w każdym wątku o PS3 dopiszesz link do tej strony? Proponuje zaprzestać działalności reklamowej.
Cały czas mówią ,że konsole to przyszłość. . . hmm jak narazie tego nie widzę, nie wiem może obracam się w złym towarzystwie ale nie znam osoby posiadającą PS3 😛 Stary dobry „plejaczek jedynka” to było coś co drugi znajomy to miał , pamiętacie jak się grało w Crash Bandicoot albo Tekken 3. . . , nadal czasami grywam i wspominam te fajne czasy 😀