Jedną z nowości w Halo: Reach będzie tzw. Player Investment System, stanowiące odpowiedź na elementy rozwijania postaci w grach obecnie przodujących wśród strzelanek sieciowych (Bad Company 2 czy Modern Warfare 2). O ile Trueskill znany z poprzedniej gry wciąż będzie jedną z podstaw tworzenia rozgrywek multi, IS pokaże nie tyle jak gra dany użytkownik, ale jak bardzo poświęcił się zabawie.
Player Investment opierać się będzie na kredytach (w H:R są to w skrócie „cR”). Te będą przyznawane zarówno za osiągnięcia online, jak i w kampanii singlowej. Ich suma będzie zależna od jakości i typu akcji podjętych przez graczy. Bungie chce tu uniknąć sytuacji, gdy nowi w rozgrywkach sieciowych nie będą mieli szans ze „starymi wyjadaczami”, dlatego też odblokowywane będą elementy, które pozwolą stworzyć unikatową postać, ale nie wzmocnią jej.
Tymczasem Brian Jarrard, jeden z szefów studia, stwierdził, że Halo: Reach może być największą grą jaka kiedykolwiek powstała. Nie sprecyzował tego zbyt dokładnie, jednak zaznaczył, że produkcja ma szansę przyciągnąć jeszcze większe grono graczy.